
En ny versjon av den kjente Snøball-lampen til Rognan-kokken Trond Svendgård skal friste danske og internasjonale designkjøpere på 3daysofdesign i København 18. – 20. juni.
I år fyller eksporttiltaket Inside Norway 20 år. Dette feires med rekordstor deltakelse på designfestivalen 3daysofdesign (3DD). Hele 11 designbedrifter stiller ut på den norske paviljongen. Northern, som Trond Svendgård var med på å stifte i 2005, sender både folk og produkter til København.
Det begynner å bli noen år siden mesterkokk Trond Svendgård fra Rognan formga bestselgeren Snowball for Northern, men nå er lampen aktuell igjen. Den skal vises fram sammen med en rekke møbel- og belysningsprodukter fra designselskapet.
– Både Northern og Snowball fyller 20 år i 2025, og vi gleder vi oss til å markere dette på 3DD. Snowball finnes allerede i mange norske hjem, og i København lanserer vi en helt ny, portabel versjon, sier Marius Størseth, kommunikasjonssjef i Northern.
Hele 11 designbedrifter stiller ut på 3DD, noe som er ny rekord i Inside Norway-sammenheng. Den norske paviljongen står i Odd Fellows-huset, et iøynefallende rokokkoslott i Københavns gamleby.
I 20 år har en lang rekke norske bedrifter brukt Inside Norway som springbrett for å nå ut til internasjonale markeder. I samme periode har verdien av designbedriftenes eksport økt med 87 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.
– Designeksporten har tatt et sjumilssteg siden vi begynte med fellesutstilling av norske møbel- og interiørbedrifter på internasjonale designmesser for 20 år siden. Inside Norway-satsingen har vært med på å danne grunnlaget for økt verdiskaping og flere arbeidsplasser over hele landet, sier Egil Sundet, bransjeleder i Norsk Industri Designindustrien.
Han påpeker at eksportveksten viser hvor viktig det er å jobbe jevnt og trutt og være tålmodig. Likevel er bransjesjefen bekymret for fremtiden for ferdigvareproduksjon i Norge.
– Eksporten øker, men dessverre ser vi ikke samme vekst i norsk produksjon. På grunn av dårlige avskrivingsregler og investeringsvirkemidler er det i stedet mange norske merkevarer som bygger opp produksjonskapasitet i for eksempel Baltikum. Da går arbeidsplasser og verdiskaping ut av landet, advarer Sundet.
De siste årene har Inside Norway-satsingen rettet seg særlig mot det nordamerikanske markedet. I år er fokuset flyttet nærmere hjemmemarkedet, til 3daysofdesign. Dette er første gang Inside Norway deltar her.
– 3DD er et friskt pust i den internasjonale designbransjen. I stedet for å lukke seg inne i en stor messehall, bruker de hele København som designarena. I løpet av noen få år har arrangørene klart å bygge opp én av verdens viktigste designkonferanser, forteller Annette Hoff, prosjektleder for Inside Norway.
Hun merker stor interesse for den kommende norske utstillingen i København.
– Vi får positiv omtale i både danske og internasjonale medier. Det er mange som er nysgjerrige på norsk design nå, sier Hoff.