Innspillingen av det populære underholdningsprogrammet Hver gang vi møtes er flyttet til det det nye lokalet, Kvitbrygga, som ligger på Kjerringøy utenfor Bodø. Hver gang vi møtes er underholdningsprogrammet som samler åtte kjente artister for å hedre hverandres musikk gjennom tidene.
Produksjonsselskapet Mastiff TV overtok lokalene samme dag som det var ferdig. En viktig faktor i det nye innspillingslokalet var lyden og akustikken i rommet. Rockfon fikk i oppgave å levere akustikkløsninger som skulle bidra til god lydopplevelse for artistene.
Da produksjonsselskapet Mastiff TV overtok innspillingslokalet Kvitbrygga, var lokalet helt tomt. Raymond Elveland, produsent i Mastiff TV, var spent på hvordan lydakustikken skulle bli:
– Da vi skulle flytte innspillingslokasjonen var det viktig at det ikke skulle gå utover musikken og kvaliteten på produksjonen. Mange mener at dette er Norges vanskeligste scene. Artistene skal opptre fem meter fra middagsbordet foran noen av Norges største artister. Det er klart det er viktig med akustikk som gir en god musikkopplevelse. Kvitbrygga er også dekket med store vinduer ut mot sjøen. De harde flatene skaper utfordringer for akustikken og musikkopplevelsen.
Under planleggingen av Hver gang vi møtes tok Mastiff TV kontakt med akustikkprodusenten Rockfon. Elveland forteller at TV-bransjen har et helt annet forhold til frister, men Rockfon så muligheter fra start og var veldig samarbeidsvillige. Det var viktig at akustikkløsningene skulle gi god lyd, men også passe inn i det estetiske uttrykket på Kvitbrygga.
– Vi leverte Rockfon Industrial Black som ble montert direkte i det mørke skråtaket. Den matte overflaten sørget for at det ikke ble gjenskinn i de store vinduene, og den grove strukturen passet godt inn i den rustikke stilen på Kvitbrygga. De svarte himlingene har høy lydabsorpsjon og er ideell til innspillingslokalet med støyende omgivelser, forteller Paul-Erik Markussen, som er Rockfons distriktssjef for Nord-Norge.
Elveland forteller at produksjonsselskapet var veldig spente før den første lydprøven. Heldigvis ble lydopplevelsen tatt godt imot fra artistene: – Vi satt en spent gjeng under lydprøvene, men alle artistene var superfornøyde. Det har Rockfon mye av æren for.
Romklang og akustikk har stor betydning for hvordan artistene opplever musikken. Elveland påpeker at Hver gang vi møtes handler om reaksjonene fra artistene.
– Vi ønsker at artistene skal få en wow-opplevelse og føle at de er på fest under musikkopptredene. Vi lever av reaksjonen til artistene under innspilling. Det er reaksjonsbildene som gir godt TV-innhold, og det avhenger blant annet av lydopplevelsen.
Han avslutter: – Rockfon sine akustikkløsninger var helt avgjørende for det TV-produktet vi ønsket. Vi håper på å fortsette samarbeidet med Rockfon i de neste sesongene av Hver gang vi møtes.