
I helgen kommer våren snikende flere steder i landet – og det betyr at bilistene ikke lenger er alene på veiene. – Fra nå og frem til høsten vil antall påkjørte syklister øke, sier Espen Borge, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.
I 2024 var nesten 700 syklister involvert i trafikkulykker, ifølge tall fra Finans Norge. Nærmere 500 av dem oppstod i sommerhalvåret, og nå i april begynner tallene å stige.
– Bare fra mars til april i fjor var det en dobling i antall ulykker hvor både bilister og syklister var invovlert, og med tanke på helgens værmelding er det grunn til å tro at tallene begynner å øke allerede nå, sier Borge.
Når man nå må dele veien med flere er det ting som er viktige å huske på.
– Det enkleste og viktigste du kan gjøre som bilist er å kjøre etter forholdene og sjekke speilene og blindsonen ofte – spesielt i veikryss og rundkjøringer. Sammenstøt med syklister skjer ofte i høy hastighet, og konsekvensene kan bli alvorlige, sier Borge.
Både sykler og elektriske sparkesykler er definert som kjøretøy – noe som betyr at de også må følge veitrafikkloven når de kjører i veien.
– Mange syklister tror at rødt lys ikke gjelder for dem, noe som kan skape farlige situasjoner. I tillegg skal syklister gå av sykkelen når de krysser overgangsfelt, sier Borge.
Som syklist har du et ansvar for å bidra til trafikksikkerheten og sørge for at kravene til lys er oppfylt. Foran skal det være en lykt med gult eller hvitt lys som er synlig på 300 meters avstand, mens bak på sykkelen skal det være rødt lys.
– Selv om dagene blir lysere, er det viktig å være synlig i skumring og i dårlig vær med redusert sikt. I tillegg anbefaler vi alle å ta på hjelm og å sjekke bremsene før man setter seg på sykkelen, sier Borge.