Helgen sto i sportens tegn på TV3. Gårsdagens finalekamp i Håndball-VM mellom Norge og Danmark fikk hele 1,1 millioner seere i snitt, og på det meste var nesten 1,3 millioner seere innom nabooppgjøret. Det ga TV3 en kommersiell andel på hele 87,3 prosent og en totalandel på 75,5 prosent.
Alt i alt fikk TV3 en andel i målgruppen 15 til 49 år på 46,3 prosent på søndag, og det er kanalens høyeste andel siden 2003, og den fjerde høyeste noensinne.
På fredag var det både semifinale i Håndball-VM på TV3 og Manchester United mot Arsenal i FA Cup på Viasat 4. Da Norge møtte Tyskland i semifinalen fikk 783 000 i snitt med seg kampen, og på det meste var nærmere 1,1 millioner seere innom. Det ga TV3 en kommersiell andel på 59,2 prosent, og en totalandel på 42 prosent. Manchester Uniteds åttende seier på rad ble fulgt av 230 000 i snitt på Viasat 4, 400 000 seere var innom på det meste. Totalt fikk TV3 og Viasat 4 hele 64,4 prosent i primetime på fredag (kl. 20 00 til 23 00), og la beslag på en svært stor andel av de kommersielle seerne. TV3 alene fikk 32,4 prosent kommersiell andel på fredag.
Bronsefinalen mellom Tyskland og Frankrike fikk i snitt 146 000, og semifinalen mellom Danmark og Frankrike 265 000 seere i snitt.
Under Håndball-VM var TV3 Norges største kommersielle kanal (i aldersgruppen 15 til 49 år) i hele fem dager, og TV3 ble også Norges største kommersielle kanal i uke 4 totalt sett med 25,7 prosent i kommersielle andeler. Alle kamper i Håndball-VM har blitt vist på Viaplay, som har hatt rekordseing under mesterskapet og opplevd eventyrlig salg.
– Vi er utrolig glade på Håndballguttas vegne, og sølv i et VM er en fantastisk prestasjon. Det faktum at de likevel er litt skuffet år det ikke ble gull, viser hvilke ambisjoner de har. Vi tror at det norske folk kan se frem til mange finaler med Håndballgutta i årene som kommer, og vi er naturlig nok både stolte og glade for at vi skal vise dette. Ekstra hyggelig er det også med alle de positive tilbakemeldingene vi har fått fra seerne på sendingene våre, sier kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum.