Aldri før har Arcus solgt så mye, og aldri før har Arcus produsert så mye som i 2018. I fjor steg Arcus’ omsetning med 5,8 prosent til 2,7 milliarder kroner.
– Vi ønsker ikke at folk skal drikke mer alkohol, men vi ønsker at forbrukerne skal velge våre produkter, sier konsernsjef Kenneth Hamnes.
Og det er nettopp det som har skjedd i 2018. Arcus har dreid vinporteføljen mot der det virkelig har vært vekst, nemlig mot de populære kategoriene rosévin, hvitvin og sprudlende (bl.a. champagne, prosecco og cava). En varm sommer i hele Norden løftet vinsalget.
I Arcus’ topp moderne produksjonsanlegg på Gjelleråsen utenfor Oslo, har det blitt tappet nesten 18 millioner liter i 2018. Nordmenn og svensker er nemlig stor-kjøpere av vin på bag-in-box, en av Arcus’ viktigste produktgrupper. Hele 58 prosent av alt norsk rødvinkonsum var i 2018 på bag-in-box, og 55 prosent for hvitvin.
I 2018 har det også blitt produsert mye akevitt (bl.a. Gammel Opland, LINIE, Løiten, Gilde og Aalborg), bitter (bl.a. Gammel Dansk og Balder), og vodka (bl.a. Vikingfjord, Amundsen og Dworek). Arcus er stor eksportør av brennevin, særlig akevitt. I Norden, Tyskland og USA er Arcus’ akevitter ledende i markedet. LINIE, Aalborg og Gammel Dansk eksporteres også til 30 andre land. Arcus selger i tillegg merkevarer fra ledende globale produsenter som Sazerac (Fireball, Buffalo Trace m.fl.) og Proximo (Bushmills, Jose Cuervo m.fl.).
Resultat før skatt i 2018 ble 221,2 millioner kroner. Det er nedgang på 37,5 millioner kroner fra 2017. Lavere salg av brennevin i Danmark og Tyskland, og en høy Euro-kurs som gjorde import av vin dyrere, er de to viktigste årsakene til nedgangen.