Dette blir første vinter med strengere krav til vogntogene som kjører på norske vinterveier. – Flere kontroller og strengere krav til dekkene er en viktig innskjerping i regelverket, og vi håper det vil bidra til økt trafikksikkerhet, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.
En NAF-undersøkelse fra 2019 avdekket at hele 72 prosent var bekymret for tilstanden til vogntog på norske vinterveier. Nesten halvparten, 45 prosent, rapporterte at de har sett vogntog som står fast eller har kjørt av veien.
Etter påtrykk fra blant annet NAF skjerpet Samferdselsdepartementet i fjor kravene til vogntogenes dekk. Fra november 2020 er det kun dekk merket med «alpesymbolet» som er godkjente på drivende og styrende aksler i Norge, og det ble gitt en ekstrabevilling til flere kontroller. Det blir også høyere gebyrer dersom reglene brytes.
– I tillegg til strenge krav til vogntogene som kjører på veien, er det viktig at også selve veien er godt vedlikeholdt. Her er det fortsatt mye som mangler, og vi har foreslått at neste Nasjonal transportplan skal inneholde en helhetlig plan for hvordan vedlikeholdsetterslepet skal hentes opp igjen, sier Ryste.
En viktig del av dette er å utbedre strekninger der trafikken har økt og det er behov for midtdeler. Både på riksveiene og fylkesveiene er etterslepet på dette feltet stort. I tillegg kommer alle veistreningene der det til og med mangler gul midtstripe. På riks- og europaveiene alene er det mer enn 1000 kilometer vei som mangler gul midtstripe.
I perioden 2014-2019 var det til sammen 140 dødsulykker mellom personbiler og vogntog, viser Samferdselsdepartementets egne rapporter. Rundt en fjerdedel av disse var forårsaket av vogntoget.
– De mest alvorlige ulykkene skjer i hovedsak på veier der farten er høy og det ikke er fysisk skille mellom kjøreretningene, sier Ryste.