Ny undersøkelse viser at vanlig matpakke er fortsatt godt nok

matprat

4 av 10 mener det er mye press og mas rundt det å lage gode matpakker, viser en ny undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av opplysningskontorene i landbruket. Til tross for dette, er det fortsatt grovbrød med hvitost og salami barna oftest har i matpakka – også i periodene med hjemmeskole.

I neste uke er det skolestart og det er igjen på tide å tenke på matpakken. Matpakken er skoledagens viktigste energi- og næringspåfyll. 95 % av barna har med seg matpakke på skolen hver dag. I juni undersøkte Norstat, på vegne av opplysningskontorene i landbruket, de norske matpakkevanene.

Les også:  Ving melder om rekordsalg: Nå selges det like mange reiser som før pandemien

– 39 % av respondentene i undersøkelsen sier at de opplever mye press og mas rundt det å lage gode matpakker. Videre oppgir 79 % at de synes det er viktigere med sunne matpakker fremfor spennende, forteller Torunn Nordbø, ernæringsfysiolog og fagsjef for brød og korn i MatPrat.

Er du forelder og lurer på om andre foreldre sender med barna mer spennende matpakker, viser denne undersøkelsen at vanlig matpakke fortsatt er mer enn bra nok.

Les også:  Happn lanserer nye stemmefunksjoner

– Det er fortsatt slik at grovbrød er det som er vanligst å ha med i matpakken. Vi ser at hvitost, salami, leverpostei og skinke – noen med en skive agurk eller paprika – er de vanligste påleggstypene i matpakken. Med litt oppskåret frukt og med melk ved siden av er det alt som skal til for å lage matpakke i samsvar med kostrådene, forteller Nordbø.

Les også:  Nå får du Mills Plantemajones i Bodø-butikkene

– Tallene fra undersøkelsen viser at det er mor (70 %) som er den ubestridte matpakkesmøreren, etterfulgt av far (50 %) og barnet selv (27 %). Når det gjelder tidsbruk, klarer de fleste foreldrene seg med under ti minutter til å smøre matpakken, forteller Nordbø.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.