Sbanken har grunn til å juble etter nok en gang å ha blitt kåret til banken med de mest fornøyde kundene.
EPSI Norge presenterte 30. september sin årlige studie av nordmenns bankopplevelser. Totalt er det gjennomført ca 2550 telefonintervjuer av privatkunder i alderen 16 – 79 år. EPSI har gjennomført studien siden 2003, og 14 av de siste 15 årene har Sbanken gått av med seieren.
– Vi er utrolig stolte over at vi har de mest fornøyde bankkundene i Norge. Det må vi først og fremst takke kundene våre for. Vi har aktive kunder som gir oss gode tilbakemeldinger på hvordan vi kan bli enda bedre. Den tette dialogen med kundene gjør at vi kan levere gode tjenester, og vi skal fortsette å jobbe hard hver dag for å levere det de vil ha, sier Stine Fiksdal, leder kunde Sbanken ASA.
I undersøkelsen fra EPSI kommer det frem at 1 av 4 norske bankkunder er misfornøyd med banken sin. Sbanken har ligget stabilt høyt på undersøkelsen siden den ble innført. Noe av grunnen til dette er ifølge undersøkelsen at Sbanken har vært og er dyktig til å rendyrke sitt bankkonsept, at kundene vet hva de får av banken, og at banken nyter høy tillit blant kundene. Likevel tror Sbanken at konkurransesituasjonen vil bli skjerpet fremover, spesielt med innføringen av PSD2 og løsninger som gjør det lettere for kundene å benytte flere banker.
– Vi tror at nettopp tillit og kundetilfredshet vil være bankenes viktigste kort i kampen om kundene de neste årene. Med PSD2 skjerpes konkurransen enda mer og vi vil se flere internasjonale aktører og virksomheter utenfor bank som også vil levere økonomitjenester i Norge. Mer enn noen gang før er det evnen til å faktisk forstå kundene og løse deres utfordringer som vil være avgjørende for å lykkes som bank og ha tilfredse kunder, sier Fiksdal.