Ny undersøkelse: Nordlendinger fråster om kvelden og orker ikke frokost

forfatter

Om kvelden spiser nordlendinger alt fra sjokolade og kjeks til middagsrester og muffins, og om natten sover vi for lite. – Er det rart vi hopper over frokosten? spør Mia Bergmann i Herbalife Nutrition.

En fersk spørreundersøkelse utført av YouGov for Herbalife Nutrition viser at 9 av 10 nordlendinger gafler i seg mat om kvelden. 33 prosent spiser sjokolade, muffins eller andre søtsaker, mens 28 prosent spiser middagsrester før de legger seg.

 Det er klart at uhemmet kveldsspising påvirker om du spiser frokost eller ikke, og vi ser at mange slurver. 53 prosent av nordlendinger dropper frokosten én eller flere dager i uken, sier Mia Bergmann, nordisk sjef i Herbalife Nutrition.

Så kan man spørre seg om det egentlig er så nøye. Det har nemlig i mange år vært en debatt om hvorvidt frokost er dagens viktigste måltid.

Les også:  Hver fjerde nordlending misfornøyd med mobilabonnementet

– Jeg er ikke bekymret for de som hopper over frokosten med overlegg fordi de har funnet sunne løsninger som fungerer for dem. Men ifølge undersøkelsen finnes det nesten 700 000 nordmenn som har lyst til å spise frokost, men som ikke får det til. Da kan kveldsrutinene være verdt å se nærmere på, mener Bergmann.

Herbalife Nutrition-undersøkelsen peker på at 50 prosent av nordlendinger generelt får for lite søvn. Annenhver nordlending sover 6 timer eller mindre, og skjermaktiviteter (32 %) samt for mange tanker i hodet (40 %) viser seg å være blant de viktigste årsakene. Det er også noen som mener at ektefellen eller partneren hindrer dem i å få nok søvn (12 %).

– Jeg tror søvnmangel er en viktig forklaring på at folk dropper frokost om morgenen. 43 prosent av befolkningen i fylket oppgir trøtthet og dårlig tid som årsaker til å hoppe over dette måltidet, sier Bergmann.

Les også:  Reinsdyr-sesongen er her: Derfor skal du ikke tine frossent reinsdyrskav

Bergmanns klare anbefaling for nordlendingers kvelds- og frokostvaner er å gjøre ting enklere.

– I stedet for sjokolade og middagsrester foreslår jeg å lage en sunn, lett kvelds og å ikke spise den altfor sent. Om morgenen anbefaler jeg å senke ambisjonene, dersom du er trøtt og har det travelt. Glem «Instagram-frokosten» pyntet med bær og grønnsaker og fokuser heller på å lage deg en morgenrutine som realistisk sett er gjennomførbar, sier hun og legger til: 

– Hvis du har tid og energi til å lage hotellfrokost en tirsdag morgen, vær så god. Men pass på at det beste ikke blir det godes fiende. Det viktigste er at du får i deg noe, om så på vei ut døra.

Les også:  LESERINNLEGG: Gi prioritet til sjømaten!

Herbalife Nutrition har undersøkt frokostvaner i Norden hvert år siden 2015 og gjennomførte også en ekstra undersøkelse i mai da landet var stengt ned. 20 prosent av befolkningen i Nordland oppgir at de sov mer, og 11 prosent spiste frokost oftere som følge av nedstengingen.

– Dette bekrefter at tidsklemma ødelegger for mange, og at den spesielle tiden med mye innetid gjorde det enklere å få i seg dette måltidet. Dette kan det være verdt å tenke gjennom nå når høsten setter inn for fullt, sier Bergmann og legger til: 

– Det viktigste er at du finner en praktisk og enkel frokostrutine som fungerer i hverdagen din. Og denne rutinen starter ikke om morgenen – den starter kvelden før. Finner du en rytme her, kan du ta med deg overskudd gjennom hele dagen.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.