25 prosent av de som har juletre i huset, fyller på med ny pynt hvert eneste år, viser en spørreundersøkelse YouGov har gjort for Biltema. I løpet av tre år har omkring halvparten kjøpt noe nytt.
Hver fjerde av oss kjøper noe nytt til juletreet hvert år, og de første kommer i julemodus allerede i Oktober.
– Vi merker økt pågang allerede i Oktober, og selger mye julepynt selv om mange mener at det er for tidlig for jul da. Etterspørselen tar seg opp betydelig når det nærmer seg pynting av treet, sier Dag Bergby, daglig leder i Biltema Norge.
Lov å pynte litt ekstra
Interiørblader promoterer gjerne en dempet julepynttradisjon, der hvitt og naturprodukter står sentralt. For mange handler ikke jula om less-is-more. Det skal være rødt, glitrende og mye, og det trenger ikke koste mye, sier Bergby.
I toppen av treet skal det fortsatt være stjerne, og kun seks prosent har spir. 33 prosent sier at de har akkurat den samme pynten år etter år, noe som viser at jul handler om tradisjon. Andelen er høyest blant eldre, det samme på Vestlandet og i nord.
Bedre rykte
Kunstige juletrær ser svært naturtro ut, i hvert fall hvis man legger litt penger i det. Biltema selger omlag 10 000 juletrær før jul.
– Vi merker godt at plastjuletrær har fått et bedre rykte med årene, det er flere som går til innkjøp av plastjuletrær nå enn for bare få år siden.
Et godt tips til de som savner lukten av ekte tre er å knuse noen barnåler og legge dem i en beholder under treet. En edelgran kan fort koste det samme som et plastjuletre. Det er ikke bare barnåldryss som får mange til å melde overgang til plast.
– På ti år vil edelgran til jul ha belastet familiebudsjettet rundt 7000 kroner, mens det samme plasttreet gjør nytten år etter år, sier Dag Bergby i Biltema.