Ny undersøkelse: Bare 30 prosent har byttet mobilabonnement de siste to årene

bodøposten android

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har gjennom Respons Analyse gjennomført en spørreundersøkelse om blant annet årsaker for folks valg av mobilleverandør.

Bare 30 prosent har byttet i løpet av siste to årene. Nærmere halvparten av de som aldri har byttet leverandør sier at de ikke kan tenke seg å bytte i det hele tatt, forteller seksjonssjef Inger Vollstad i Nkom, som mener godt orienterte og aktive forbrukere er viktig for god konkurranse i markedet.

Nkoms undersøkelse viser at mobilmarkedet er forholdsvis stabilt og ganske få bytter mobilleverandør. Hele 70 prosent oppgir pris som den viktigste grunnen til valg av mobilleverandør. Litt over halvparten mener de har et prisgunstig abonnement.

Les også:  Ferske Telia-tall: mobildata-rekord i utlandet i sommer

Men undersøkelsen viser også at 20 prosent synes at kostnadene for mobiltelefoni er høyere enn for andre utgifter.

– Det er mulig å redusere kostnadene for mobiltelefoni, forteller seksjonssjef Inger Vollstad i Nkom.

– Vi anbefaler å sjekke og sammenligne priser i prissammenlikningstjenester som er godkjent av oss i Nkom. I dag er dette mobiltelefoni.no og Tek.no, som gir god og oppdatert prisveiledning, sier seksjonssjefen for telefoni og nummer i Nkom.

Dekning er den nest viktigste grunnen til valget av mobilleverandør. 87 prosent er i stor grad fornøyd med dekningen de har. 68 prosent oppgir det som styrende for sitt valg av mobilleverandør. 

1 av 4 frykter at dekningen kan bli dårligere hvis de bytter mobilleverandør.

Les også:  Ferske Telia-tall: mobildata-rekord i utlandet i sommer

– Dette er en myte som vi håper snart kan avlives. Mindre mobilaktører bruker mobilnettene til Telenor, Telia eller Ice. Dekningen hos mindre leverandører er derfor den samme som Telenor, Telia og Ice selv har. Det er derfor ingen grunn til å bekymre seg for at dekningen er dårligere om du bytter til en mindre mobilleverandør, som kanskje tilbyr en rimeligere pris, sier Vollstad.

Les også:  Ferske Telia-tall: mobildata-rekord i utlandet i sommer

– Nkoms rolle er blant annet å sørge for at mobilkundene i Norge har gode og rimelige mobiltjenester, og konkurranse er et viktig verktøy for å oppnå det. For at konkurransen skal fungere godt er det viktig at kundene holder seg oppdatert om tilbudene i markedet, og velger abonnement og leverandør som gir de størst verdi, presiserer seksjonssjef Inger Vollstad i Nkom.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.