Ny trend: En av fire unge vil leie sports- og friluftsutstyr fremfor å eie

kredittkort

Hele en av fire unge ønsker å leie sports- og friluftsutstyr fremfor å kjøpe. Det er også blant dem under 30 år at flest ønsker å leie klær i stedet for å kjøpe.

– Dette er en stor internasjonal trend som for alvor er i ferd med å innta Norge. Det ser vi klart hos en rekke av våre nettbutikker. De unge ønsker å leie, både fordi det kan være smartere rent økonomisk, men de ønsker også å være bærekraftige samtidig som de har det siste innenfor både mote og sportsutstyr, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Ifølge den representative undersøkelsen som Klarna har fått utført, sier hele 23 prosent av de spurte under 30 år at de ønsker å leie sports- og friluftsutstyr fremfor å kjøpe det. For hele befolkningen sett under ett uttrykker 14 prosent et slikt ønske.

Les også:  Sykkeltyverier koster mer enn biltyverier

Den norske utstyrsleverandøren Bergans tester utleie av både parkdresser, telt, klær og annet friluftsutstyr og har stor tro på at denne trenden vil vokse seg sterkere.

– Da vi la ut en Facebook-post for å få familier til å delta i et pilotprosjekt for abonnement på parkdresser, fikk vi mer enn 2000 henvendelser. Vi har også hatt en del interesse for leie av teltutstyr, ryggsekker, klær og sko som vi tilbyr i våre flaggskipbutikker i Oslo og Tromsø. Å leie i stedet for å eie er en helt klar trend innenfor vår kategori, sier bærekraftsansvarlig i Bergans, Yngvill Ofstad.

Les også:  Altfor mange mangler elsparkesykkel-forsikring

De jobber også med å kunne tilby sine kunder muligheten for å leie også på nett.

– Kunder som leier hos oss gjør dette både fordi de tenker bærekraft, men også fordi det  er praktisk samt at det er god økonomi i det. I stedet for å kjøpe seg et fullt sett med turutstyr og klær til den ene årlige fjellturen, kan du leie det. Alternativet er ofte å kjøpe billigere utstyr som kan forringe hele naturopplevelsen, sier Bergans bærekraftsansvarlige.

Ifølge Klarnas undersøkelse ønsker også 10 prosent av alle under 30 år å leie klær og mote fremfor å kjøpe det. Det tilsvarende tallet blant alle nordmenn er fem prosent.

Les også:  Nesten 1 av 3 ligger søvnløse på grunn av økonomien

– Store internasjonale kjeder som Rent The Runway, der du kan leie et visst antall plagg i måneden til en fast pris, har gått foran og skapt en forretningsmodell for leie av mote. Dette er attraktivt spesielt for alle som er opptatt av å ha det siste . Med den takten mange unge bytter ut klær i dag, og med det verdifallet som er på klær som selges brukt, kan det være god økonomi å leie fremfor å eie, sier Elvestad.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.