Ny skattemelding for næringsdrivende

skattemelding

Skatteetaten moderniserer skattemeldingen for næringsdrivende. Det betyr at det kommer endringer ved innleveringen neste år, som det er viktig at du forbereder deg på allerede nå.

De gamle Altinn-skjemaene er på vei ut og næringsdrivende må forberede seg på at levering fra et regnskaps- eller årsoppgjørssystem blir hovedregelen for de fleste.

– Lønnstakere og pensjonister har fått ny skattemelding og nå er det næringsdrivende sin tur. Målet er at vi skal gjøre det enklere, raskere og riktigere å levere skattemeldingen for hele befolkningen, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.

I dag må næringsdrivende forholde seg til flere skjemaer og felt når de skal levere skattemeldingen sin, og de må selv vite hva som gjelder for dem. Mange har meldt tilbake at de bruker unødvendig mye på tid på dette og at de syns det er komplisert.

Les også:  foodora nær doblet omsetningen i 2021

En viktig del av moderniseringen, er at skjemaene, som i dag ligger i Altinn, fases ut. Istedenfor skal opplysningene som tidligere hørte hjemme i forskjellige vedleggsskjemaer og næringsoppgaver, samles i en næringsdel, som blir en integrert del av skattemeldingen. Alle disse endringene betyr at utfylling og innlevering for de fleste vil skje i et regnskaps- eller årsoppgjørssystem.

Dette må du gjøre hvis du driver et enkeltpersonforetak
Nesten alle enkeltpersonforetak vil få ny skattemelding til våren. De fleste vil kunne sende den inn fra et regnskapssystem- eller årsoppgjørssystem. Den nye skattemeldingen ligger ikke i Altinn.

Næringsrapport skatt utgår. Det var en tjeneste for de næringsdrivende med de aller enkleste forholdene. De som brukte Næringsrapport skatt kan levere ny skattemelding på skatteetaten.no.

Les også:  Skandale: Hver sjette småbedrift frykter konkurs på grunn av høye strømpriser!

I praksis betyr dette at du logger deg inn i din personlig skattemelding på skatteetaten.no, og fyller ut næringsdelen under tema «næring». Du får veiledning og hjelpetekster underveis inne i skattemeldingen.

–  Men hvis du pleier å bruke lang tid på skattemeldingen din og syns det er komplisert, anbefaler Skatteetaten at du vurderer å bruke et regnskaps- eller årsoppgjørssystem, eller en regnskapsfører. Du bør ta kontakt med en leverandør som støtter innsending av skattemelding. Det finnes ulike aktører på markedet. Du må finne en som passer for deg og ditt foretak, sier Anette Beichmann i Skatteetaten. Hun leder prosjektet som utvikler skattemeldingen.

Dette må du gjøre hvis du driver et aksjeselskap
Til neste år kan en del aksjeselskap teste ut den nye skattemeldingen gjennom en pilot. Hvis du ønsker å delta, kan du ta kontakt med leverandøren av regnskaps- eller årsoppgjørsprogrammet ditt og høre om de støtter innsending av ny skattemelding.

Les også:  Vil gjøre det enklere å registrere enkeltpersonforetak

Deltar du i piloten, har du mulighet til å gi Skatteetaten innspill til hvordan løsningen best kan tilpasses deg som driver selskap. Året etter (inntektsåret 2022), vil de aller fleste aksjeselskap bruke den nye skattemeldingen.

– Du kan ikke bruke Næringsrapport skatt lenger. De alternative skjemaene i Altinn vil bare gjelde ett år til. Fra inntektsåret 2023 blir det uansett obligatorisk for aksjeselskaper å sende inn skattemeldingen fra et system, sier Beichmann.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.