91 prosent av privatkundene som kjøpte ny bil i september valgte elbil. – Dette er rekordtall, og forteller at en ny regjering må ta tak i hurtiglading langs veiene på en helt annen måte, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
– Dette går én vei. Den norske bilparken elektrifiseres, måned for måned. At nesten fire av fem nye biler som selges er elektriske er ny norsk rekord, sier Ryste.
Nybiltallene fra Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV) for september viser at 91 prosent av privatkundene kjøpte elbiler. Inkluderer man tallene for næring og leasing, hvor elbilandelen er noe lavere, utgjorde elbiler totalt 78 prosent av nybilsalget i september.
Det ble solgt 13 946 elbiler i september. Til sammenlikning ble det solgt 956 biler med bensin- eller dieselmotor.
– Nå trenger vi en regjering med et helt annet blikk for ladeproblematikken, slik både Ap og Sp har lovet i opposisjon. Det ene er at dagens hurtigladenettverk langs veiene ikke er dimensjonert for denne enorme veksten i elbiler. Så langt i år er det kommet nesten 90 000 elbiler på veiene, eller over 300 elbiler om dagen i snitt. Det er ikke bare i distriktene, men også langs hovedfartsårer som Oslo-Kristiansand og Oslo-Trondheim det mangler et betydelig antall ladere, sier Ryste.
Det andre er hjemmelading.
– Solberg-regjeringen innfridde aldri løftene om en støtteordning for hjemmelading i byggelag og garasjeanlegg. Det bør nå komme på plass i statsbudsjettet for 2022, sier Ryste.
NAF minner samtidig om at en mer differensiert bilpark krever en mer differensiert bilpolitikk:
– Selv om det finnes over 400 000 elbiler på norske veier nå er fortsatt dieselbilen dominerende. Det finnes over 1,2 millioner dieselbiler på norske veier. Folk flest eier en dieselbil, sier Ryste.
– Nå som elbilsalget går den veien myndighetene vil er det meningsløst om en ny regjering presser på med økte avgifter på bensin og diesel. Senterpartiet har gått til valg på å redusere drivstoffavgiftene og bompengene, og det forventer vi de står fast ved, sier Ryste i NAF.
– Noe annet vil være oppskriften på å gjøre det dyrere for de som ikke har andre alternativer, spesielt i distriktene. Avgiftene til staten er på åtte kroner literen nå for bensin, det er alt for høyt allerede, sier hun.