Ny rapport: Disse bransjene er mest utsatt for e-post-svindel

tjen penger online

Utdannings- og helsesektoren og handel er bransjene der flest er i faresonen for å la seg lure av svindel-e-poster, viser ny rapport. – Digital kriminalitet må tas mer på alvor i disse bransjene, mener sikkerhetsekspert Jelle Wieringa i KnowBe4.

Det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4 undersøker årlig hvor mange som er i faresonen for å klikke på svindel-e-poster i ulike bransjer og sektorer.

– Blant organisasjoner med under 250 ansatte, scorer utdanning, helse og farmasi, og detaljhandel dårligst. Uten opplæring i hvordan man bør beskytte seg mot digital kriminalitet, står i snitt rundt 29 prosent av ansatte i små organisasjoner i fare for å klikke på svindel-e-poster. Innen utdanning, helse og detaljhandel er det rundt 32 prosent, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa.

Les også:  – Laksedødeligheten kan løses

Målet med svindel-e-poster er ofte å få mottakeren til å gi fra seg sensitiv informasjon om kredittkort, brukernavn eller passord. Årets undersøkelse har analysert data fra over 30 000 organisasjoner over hele verden, i 19 bransjer og sektorer.

Mange organisasjoner innen utdanning og helse er offentlige, som har stramme budsjetter.

– Vi ser også i vår sikkerhetskulturrapport at offentlige organisasjoner scorer dårligere enn andre. De har ofte begrensede budsjetter til verktøy og opplæring i digital sikkerhet. Det kan gjøre dem til attraktive mål for svindlere, og det er viktig at offentlige organisasjoner setter av mer ressurser til opplæring i digital sikkerhet, sier Wieringa.

– Detaljhandel er en bransje preget av høy turnover, der butikker må rekruttere og lære opp nye medarbeidere ofte. I slike bransjer er det ekstra viktig å ha på plass opplæringsprogrammer i digital sikkerhet, sier Wieringa.

Les også:  – Laksedødeligheten kan løses

KnowBe4s undersøkelse viser at etter 90 dager med trening reduseres andelen som står i fare for å klikke på svindel-e-poster betydelig. Ned til 18 prosent i snitt for organisasjoner med under 250 ansatte. Etter ett år med trening er andelen så lav som rundt fire prosent.

– Det viser at opplæring hjelper og at det er mulig å oppnå betydelig forbedring med trening over en så kort periode som tre måneder. Men det viser også at det er viktig med kontinuerlig opplæring for å bryte gamle og dårlige vaner, og utvikle nye og sikre vaner. Vi hører ukentlig om nye dataangrep mot organisasjoner i Norge. Hvis ikke flere tar digital sikkerhet på alvor, tror jeg vi fremover får se eksempler på saker med store økonomiske konsekvenser, sier Wieringa.

Les også:  – Laksedødeligheten kan løses

Blant organisasjonene med under 250 ansatte, scorer bransjene bank og forsikring best både før og etter perioden med opplæring. Uten opplæring er det i snitt henholdsvis 25,4 prosent og 26,2 prosent som står i fare for å trykke på svindel-e-poster. Etter tolv måneder med opplæring er dette nede i 2,6 prosent i bankbransjen og nede i 3,3 prosent i forsikringsbransjen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.