Målet med den nye mobilappen Spot On er å redusere 130.000 tonn med matsvinn i norske matbutikker – med bare et mobilklikk.
Den nye Spot On-appen skal hjelpe dagligvarebransjen å ikke kaste mat forgjeves. Forbrukeren vil kunne kartlegge matvarer i dagligvaren som er i ferd med å gå ut på dato for så å kunne kjøpe produktene til sterkt reduserte priser.
– Dette er en helt ny teknologi og sømløs plattform. Spot On skal være en viktig bidragsyter for at regjeringens mål skal bli nådd. Vi mener at målet kan oppfylles langt tidligere enn 2030 med riktig teknologi og atferdsendringer, sier gründer og daglig leder Bent Sondre Nielsen.
Fungerer bare i butikken
Etter nærmere to år med innsamling av data og utvikling av teknologien, er de klare til å lansere løsningen.
Appen, som aktiveres i det man går inn i dagligvaren, skal også vise butikkens egen kundeavis og kjedens egen hjemmeside. I det man forlater butikken, lukkes applikasjonen automatisk og aktiveres ikke igjen før man går inn i en annen butikk som er tilknyttet Spot On. Appen fremstår i butikkens design, farger og logo, og lagrer ingen opplysninger.
– Vi har hatt svært god respons fra de ulike aktørene. Det som har tatt lengst tid, er å utvikle en plattform og et konsept som er så nøytralt, at det ikke vil utgjøre noen risiko for noen av dagligvareaktørene, sier Nielsen.
Spot On Shop AS samarbeider med Matvett, som er mat- og serveringsbransjens eget selskap for å forebygge og redusere matsvinn i Norge.
– Teknologisk utvikling og innovasjon er viktige faktorer for å redusere matsvinnet, både i matbransjen og forbrukerne. Vi følger spent med på utviklingen av løsningen som Spot On Shop jobber med og håper den vil bli godt mottatt som et nyttig verktøy for både butikk og forbrukere, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne Marie Schrøder.
Bedriften satser på å endre nordmenns handlevaner og dagligvarehandelen med slagordet «Du skal selge de bæra du har, ikke kaste dem».
Dette er Petter Stordalens kjente sitat, med noen modifikasjoner. Stordalen kjenner godt til konseptet og har godkjent bruken av sitatet.
Retter seg internasjonalt
– Matsvinn er ikke unikt for Norge, og det vil derfor være naturlig å rulle ut vår unike løsning også til utlandet. Vi er allerede i dialog med sentrale aktører i en rekke land, påpeker Nielsen.
– Det har til nå vært en spennende og lærerik reise, men nå er vi klare. At vi skal få muligheten til å eliminere matsvinnet, spare miljøet, spare lommeboka til forbrukeren og ikke minst redusere svimlende høye tall innen dagligvarehandelen, er helt utrolig.