Norwegians trafikktall for 2019 viser at selskapets strategi om å gå fra vekst til lønnsomhet er i ferd med å sette seg. Den planlagte kapasitetsreduksjonen og optimaliseringen av rutenettet påvirker tallene positivt.
Totalt for 2019 var kapasiteten i form av antall setekilometer 1 prosent høyere enn året før, noe over tidligere indikert null-vekst. Vel 36 millioner passasjerer valgte å reise med Norwegian i 2019.
Totalt for året økte enhetsinntektene med 7 prosent, punktligheten var nær 80 prosent og fyllingsgraden på 86,6 prosent. Takket være selskapets nye flyflåte, store andel direkteflygninger og høye fyllingsgrad, ble klimautslippene redusert med fire prosent til 69 gram CO2 per passasjer.
Også i 2019 fikk Norwegian en rekke internasjonale priser og utmerkelser stemt fram av kundene, blant annet en SkyTrax Awards som “Verdens beste lavpris langdistanseselskap” for femte året på rad.
– Etter kun noen dager som konsernsjef i Norwegian, er det gledelig å kunne legge fram positive trafikktall. De ansatte har gjennom 2019 gjort en formidabel innsats i arbeidet med å levere på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian.
– Gjennom hele året har selskapet redusert kapasiteten i tråd med etterspørselen og jobbet løpende med å sette en rutestruktur som også er tilpasset de store sesongsvingningene i bransjen. Samtidig er utslippene blitt redusert sammenlignet med tidligere år. De neste månedene er det god fart i salget, både blant forretnings- og fritidsreisende. Jeg vil ønske alle nye og trofaste kunder velkommen om bord, fortsetter Schram.
– Jeg ser nå fram til å bli bedre kjent med selskapet og de ansatte, og vil de neste ukene først og fremst prioritere de ansatte gjennom å besøke en rekke av Norwegians kontorer og baser, sier Schram.
Inntektsvekst i desember
Også årets siste måned var preget av betydelig økning i enhetsinntektene og god fyllingsgrad. Enhetsinntektene økte med 21 prosent og fyllingsgraden med 4,9 prosentpoeng til 83,5 prosent. I desember valgte 2 255 109 passasjerer å reise med selskapet. I tråd med hva selskapet tidligere har kommunisert til finansmarkedet, ble også kapasiteten betydelig redusert i desember.
Totalt gjennomførte Norwegian 99,5 prosent av de planlagte flygningene i desember, hvorav 78,4 prosent gikk på oppsatt rutetid.
Selskapet har denne måneden redusert CO2-utslippene med 11,3 prosent til 68 gram per passasjerkilometer, til tross for at de nye MAX-flyene er på bakken og at selskapet har vært tvunget til å leie inn eldre fly. Norwegian har en av de mest moderne og drivstoffeffektive flyflåtene i verden med en snittalder på 3,8 år. Selskapet har redusert utslippene per passasjer med hele 30 prosent siden 2008. Hadde kun Norwegians egne fly blitt regnet inn i utslippstallene ville reduksjonen vært enda større denne måneden og for hele året totalt sett.