Ca. 5.000 demonstranter fra hele Europa deltok i demonstrasjonen mot sosial dumping foran EU-parlamentet. Den norske regjeringen må gjøre mer, krever Yrkestrafikkforbundet.
Yrkestrafikkforbundet er med i The European Transport Workers’ Federation (ETF), som representerer mer enn 5 millioner transportarbeidere i over 200 fagforeninger i 41 land. Disse organisasjonene har arrangert over 100 «Fair Transport»-markeringer i Europa, som kulminerte i en demonstrasjon utenfor EU-parlamentet 27. mars.
Bakgrunnen for «Fair Transport»- kampanjen er det massive presset på transportbransjen i Europa, både på land-, sjø- og lufttransport. Priser, lønninger og arbeidsvilkår utfordres av lovforslag som utformes i EU i disse dager. Mer enn 10 millioner europeere jobber innen transportsektoren.
– EU behandler for tiden to store «pakker» som vil påvirke vilkårene for både lastebilsjåfører og bussjåfører i Norge. Presset fra ETF har hatt mye å si for å påvirke EU i riktig retning, men fortsatt er det mye usikkerhet rundt hva som blir sluttresultatet. Demonstrasjonen 27. mars har vært viktig for å synliggjøre for EU-parlamentarikerne det engasjementet som finnes for vilkårene i transportbransjen, sier Klungnes.
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er bekymret for fremtiden til norsk transportbransje og mener regjeringen må gjøre mer for sjåførene.
– Lastebilsjåførene har lenge opplevd et massivt press på arbeidsvilkår fordi useriøse bedrifter benytter sosial dumping som konkurransefortrinn. Dette skjer i hele Europa. Nå ser det ut til at bussbransjen kan følge etter. Regjeringen gjør for lite for å få kontroll og like konkurransevilkår i bransjen.
Mer informasjon om EU-forslagene:
I «Mobilitetspakke 1» er det kommet flere forslag på bordet i EU. Utfallet av behandlingen vil i stor grad påvirke lønn, arbeidsvilkår og balansen mellom arbeid og fritid for Europas lastebilsjåfører. I verste fall blir det en vesentlig forverring av arbeidsforholdene i transportbransjen; mer sosial dumping, dårligere trafikksikkerhet, mer følgekriminalitet og en forverring av konkurranseevnen til norske transportbedrifter og færre norske transportarbeidsplasser.
I sitt forslag til «Mobilitetspakke 2», ønsker EU-kommisjonen nå at hele bussbransjen – både ekspressbusser og lokalruter – åpnes for at utenlandske selskaper skal kunne kjøre ruter på permanent basis. I bunn og grunn kan det bli et totalt frislipp innen bussbransjen. Det blir fritt fram for at utenlandske selskaper kan legge inn anbud på linje med norsketablerte, med arbeidstakere som er ansatt i utlandet og som det ikke er mulig å kreve norsk tariffavtale for. Bussførere kan i likhet med godssjåfører i verste fall bli utsatt for omfattende sosial dumping. Norsk bussbransje vil rammes av et enda villere stormløp mot bunn.