Norske OL-favoritter sendes direkte på TVNorge

Beijing 2022

De største OL-øvelsene sett med norske øyne blir sendt direkte på TVNorge under vinterens OL i Beijing, som starter offisielt førstkommende helg 5. februar. Det gjelder blant annet langrenn, kombinert, skiskyting, hopp og alpint. Seere kan få tilgang til alle øvelsene på Discovery+ ved å registrere seg som bruker.

Enkelte øvelser blir også vist på Eurosport Norge. I tillegg vises alle øvelsene på strømmetjenesten Discovery+.

Discovery opplyser at nye brukere får gratis tilgang under hele OL. Norske reklameregler gjelder kun for TVNorge. TVNorge er etablert i Norge og må derfor følge norske reklameregler.  

Les også:  Skilegenden Anette Bøe kommer til Kobberløpet i Sulitjelma

– Det innebærer at det ikke kan vises mer enn 12 minutter reklame per time og at reklameavbrudd ikke skal plasseres slik at det i for stor grad går ut over seeropplevelsen, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet. 

De norske reklamereglene gjelder altsåfor sendingene på TVNorge, men ikke på Eurosport Norge eller Discovery+. 

– Eurosport Norge og Discovery+ er kanaler som ikke er underlagt norske regler for kringkasting. Medietilsynet kan derfor ikke føre tilsyn av reklamereglene overfor disse kanalene, sier Sekkelsten. 

Les også:  Johannes Høsflot Klæbo tilbake på landslaget

Reklamen kan ifølge de norske reglene sendes på delt skjerm i begivenheter som foregår uten opphold.  

– Det betyr at skjermen deles i to når reklameinnslaget kommer, slik at reklame og programinnhold vises samtidig. Ser du for eksempel på femmila, kan du fortsatt se sendingen mens reklamen vises, sier Sekkelsten.  

Reklamedelen av skjermen skal merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som inngår i reklameblokka og hva som er den ordinære sendingen. 

Les også:  Skiskyting: Dommen mot Anders Besseberg anket å stedet

Dersom sendingene er sponset, skal det opplyses om dette. Det skjer normalt ved at det vises sponsorplakater før og etter sendingene, og i forbindelse med reklameavbrudd.  

– Sponsorplakater er ikke det samme som reklame, og inngår ikke i den maksimale reklametiden på 12 minutter per time, sier Sekkelsten.

Foto: Beijing 2022 Komite

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.