Norsk Luftambulanse styrker beredskapen under Arctic Race of Norway

Norsk Luftambulanse

Med en anestesibemannet legebil og to ambulanser vil Stiftelsen Norsk Luftambulanse styrke akuttberedskapen på Arctic Race of Norway, som i år går av stabelen 5-8 august i områdene rundt Tromsø og Harstad.

– Arctic Race er en folkefest. Det er viktig at arrangementet er så trygt som mulig for syklistene som deltar i rittet, ansatte, frivillige og publikum. Akuttberedskapen vi er blitt spurt om å stille med kommer i tillegg til den vanlige beredskapen som det offentlige helsevesenet tilbyr. Vi har sagt ja til å bidra for at hjelpen skal være på plass umiddelbart hvis noen skader seg eller blir syke under rittet, hvilket da ikke vil belaste den normale akuttberedskapen, sier generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, som har vært medisinsk partner for rittet siden 2019.  

Les også:  Krever gjennomgang av Helfo

Årets Arctic Race går fra Tromsø og skal innom både Finland og Senja før det ender opp i Harstad. I tillegg til de 120 syklistene, 250 ansatte og 7-800 frivillige som i år er involvert, pleier sykkelrittet å samle flere titalls tusen tilskuere langs løypa.

Under den fire dager lange konkurransen vil to ambulanser og en legebil fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse følge syklistene. Legebilen er en ekstra beredskapsbil i legebilordningen ved forsvarets 330-skavdon som – i motsetning til de statsfinansierte legebilene ved legehelikopterbasene – finansieres av Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Den vil være bemannet av en anestesilege og en paramedic/anesestesisykepleier fra legehelikoptertjenesten. De to ambulansene leies inn fra Universitetssykehuset Nord-Norgeog vil bemannes med høykompetent lokalt ambulansepersonellmed verdifull lokalkjennskap. 

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway er glad for å ha Stiftelsen Norsk Luftambulanse med på laget:

– Det er lange avstander i Nord-Norge, og gjennom ekstra medisinsk beredskap fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse gjør vi Arctic Race of Norway til en enda tryggere opplevelse for syklistene, alle som er involvert i arrangementet, og alle som ser på, sier Dybdal. 

Les også:  Krever gjennomgang av Helfo

Syklistene vil sykle fire etapper gjennom kommunene Tromsø, Balsfjord, Storfjord, Målselv, Sørreisa, Senja, Gratangen, Tjelsund, Kvæfjord og Harstad. Stiftelsen Norsk Luftambulanse håper på et godt samarbeid med lokalt helsevesen i alle kommunene rittet passerer: 

– Vi vet at det finnes en god kommunehelsetjeneste, ambulansetjeneste og luftambulanse i området ved behov. Men vi ønsker å bidra ekstra for at folk skal få raskest mulig helsehjelp der de er. Målet vårt er å bringe sykehuset ut til pasientene. Som ideell organisasjon gjør vi dette på lag med pasientene og innbyggerne i området, sier Hans Morten Lossius.  

Les også:  Krever gjennomgang av Helfo

Arctic Race-ambassadørThor Hushovd håper at samarbeidet mellom Arctic Race of Norway og Stiftelsen Norsk Luftambulanses skal bidra til at flere laster ned appen Hjelp 113 på telefonen. Den er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse og gir nødsentralene melding om nøyaktig hvor innringeren er. Dermed kan den spare livsviktig tid for den som har skadet seg ved at hjelpen kommer raskere fram.

– Vi ønsker å bidra til at så mange som mulig skal bruke den vakre naturen som omgir oss. Enten du er til fots eller på sykkel, så er det ikke alltid lett å vite hvor du er og hva du skal gjøre når uhellet er ute. Både syklister og turgåere bør derfor ha denne appen. Den kan redde liv, sier Hushovd.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.