Norsk kollektivtransport omfavner mobile betalingsløsninger

vipps

Ingen betaler kontantløst oftere enn nordmenn, samtidig har vi aldri reist kollektivt oftere enn vi gjør nå. – Enkle, digitale betalingsløsninger er nøkkelen, sier direktør for digitale kundetjenester i VY. Resultatet, full Vippsdekning på kollektivtransport i Norge.

I september publiserte konsulentselskapet Capgemini sin årlige «World Payments Report». Den viser at Norge ligger på verdenstoppen i bruk av kontantløse betalinger per innbygger. I snitt betaler vi kontantløst mer enn én gang hver dag. Samtidig viste SSB i mai til rekordhøye kollektivreiser i Norge i 2018. Slått sammen ser vi en trend i bedre tilgjengelighet og service mellom kollektivtilbyderne og betalingsselskapene. Og her har Vipps spilt en viktig rolle.

– Det er ikke mange år siden du stod med myntene i hånden og skulle betale for togbilletten din. De siste årene har det skjedd et digitalt skifte i hvordan kollektivtilbyderne har forenklet reisen til millioner av nordmenn, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps.

Les også:  Jubler for satsing på fiskerihavner i Nordland

Det hun sikter til er hvordan man i dag kan reise fra nord til sør i Norge med kollektivtransport uten å ta med den fysiske lommeboken. Bakgrunnen er Vipps sine nyeste partnerskap med Skyss (Hordaland) og ATB (Trondheim). Nå har nordmenn full Vippsdekning på kollektivtransport i Norge.

– Vi har hatt et stort fokus på å forenkle betaling for kollektivtransport. Da må det både være enkelt og kjapt å gjøre opp for billetten din. Det er derfor gledelig at nordmenn nå kan reise Norge på kryss og tvers uten fysisk lommebok, forteller Kjærnes, og legger til:

Les også:  Antall norske pasienter økte i 2023

– Kollektivtransport, og reise generelt, er et område vi utrolig opptatt av å forenkle gjennom betaling med Vipps. Over 60 prosent av alle Vipps-transaksjoner på nett er for nettopp dette.

Ifølge SSB ble det registrert rekordhøye 680 millioner kollektivreiser i Norge i 2018, og den største tilbyderen er Vy. De har merket en markant økning de siste årene, og Vy jobber kontinuerlig med å forenkle og digitalisere deres kundetjenester.

– Med digitale betalingsløsninger får kundene flere valgmuligheter. Når de har det, øker sannsynligheten for at de bruker våre digitale kanaler, og at de kjøper billetter. Her er Vipps en sterk bidragsyter, særlig for førstegangskjøpere og sporadiske kunder. Noen har kanskje ikke betalingskort lett tilgjengelig når man skal kjøpe billett, forteller direktør for digitale kundetjenester i Vy, Kristin Kjøge Jansson.

Les også:  LESERINNLEGG: Kvinner må vente over et år på å operere underlivet etter fødselsskader!

Transportselskapet vil gjøre det enkelt å reise miljøvennlig, da er et enkelt digitalt kjøpsløp er viktig.

– Det viktigste er at det er enkelt og til å stole på. Vipps gjør terskelen for å reise kollektivt lavere. Det skal ikke være billettkjøpet som hindrer deg i å reise kollektivt – heller motsatt. Når kjøpsløpet digitalt er enkelt og effektivt, får flere lyst til å reise miljøvennlig. I dag selges over 70 prosent av alle våre togbilletter via våre digitale tjenester, avslutter Jansson.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.