Nordvik-sjefen i Bodø: Ikke utsett EU-kontrollen!

bilverksted

 Vi er inne i en spesiell tid. På den ene siden permitteres medarbeidere på grunn av Koronakrisen, og på den andre siden ruster vi opp til en sesong med lange ventelister og fulle ordrebøker. Skal vi klare å ta unna etterspørselen når dette er over, er vi nødt til å begynne allerede nå, forteller Kåre Dybfest fra Nordvik i Bodø.

I mars 2020 utsatte Statens vegvesen fristen for EU-kontroll som følge av Koronaviruset. 187.000 kjøretøy som skulle inn på kontroll i perioden 13. mars til 30. april fikk ny frist to måneder senere. Nå oppfordrer Dybfest kunder om å fortsette å bestille verkstedtimer som normalt for å slippe lange ventelister og unødvendige reparasjoner.

Les også:  PODCAST: Intervju med Riccardo Malandrino fra Bodø

– Den siste måneden har vi sett en klar nedgang på flere av våre verksteder, hvor kunder velger å utsette EU-kontrollen som følge av nye frister. Samtidig står vi ovenfor en sommer hvor privatbilen nok blir enda viktigere enn før, og den tradisjonelle sydenturen gjerne erstattes med norgesferie i bil. Skal vi klare å ta unna etterspørselen, er vi nødt til å komme i gang allerede nå, forteller Dybfest. Han er bekymret for opphopingen, og tror at bilverkstedene vil slite med å få godkjent alle bilene innen fristen:

– I Nordvik Grupperingen har vi 24 lokale verksteder i Trøndelag, Nordland og Troms. Med mange små forhandlere har vi en viss fleksibilitet med at vi kan flytte arbeid på tvers av våre avdelinger, likevel tviler jeg på at det vil være nok for å ta unna den store etterspørselen vi står ovenfor, forteller han.

Les også:  Viktig kulturkonferanse i Bodø

– For meg er det viktig å få frem at de aller fleste verkstedbesøkene kan gjennomføres helt uten kundekontakt. Vi har gode rutiner for å hindre smittespredning og følger helsemyndighetenes anbefalinger for å beskytte både kunder og medarbeidere til enhver tid. Flere av våre verksteder har nøkkelinnkast slik at kundene slipper å ta turen inn ved levering. Vi desinfiserer alltid nøkler og kontaktflater nøye både ved innlevering og tilbakelevering og bruker hansker når vi undersøker bilen din. Er det kunder som har problemer med å få levert bilen som følge av karantenebestemmelser eller smitterisiko, er vi behjelpelig med henting og bringing så langt det lar seg gjøre, forteller Dybfest.

Les også:  PODCAST: Intervju med Riccardo Malandrino fra Bodø

Han påpeker at alle biler trenger jevnlig service og vedlikehold, og at verkstedregningen kan fort bli langt dyrere om man utsetter reparasjonene. 

Etter en lang vinter med snø og slaps, kan to måneder ekstra få store konsekvenser for småskader som i utgangspunktet kun krevde en liten reparasjon. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.