Pizzasatsingen til Circle K Norge har blitt en velsmakende suksess i Nordland. Siden høsten 2020 har selskapet servert 64 513 pizzaenheter her. Aller mest populært er tilbudet i Evenes.
– Folk flest liker pizza, og vi har mange forskjellige kunder. Vi har ikke mange pizzakonkurrenter i Evenes, men de som er her er flinke. Dermed må vi holde oss på tå hev, sier Daniel Skodje, stasjonssjef på Circle K Evenes.
Stasjonen hans har servert 8205 pizzaenheter til sultne kunder. Om lag 2600 av disse var hele pizzaer, mens resten fordeler seg på pizzaporsjoner og andre varianter.
I Nordland er det Circle K Fauske som kommer på andreplass i pizzasalg, med 5279 enheter. Deretter følger Circle K Mo i Rana med 4764 enheter, Circle K Mosjøen med 4742, Circle K E6 Narvik med 4567, Circle K Reine med 4550 og Circle K Stokmarknes med 4477 pizzaenheter.
Høsten 2020 lanserte Circle K Norge og Peppes Pizza konseptet «Peppes On The Go». Siden den gang har Circle K Norge solgt nesten 1,5 millioner pizzaenheter over hele landet.
– Dette har gått over all forventning. Ikke bare har kunder over hele landet tatt imot tilbudet med åpne armer, men salget av annen mat er like høyt som før. Pizzasalget har blitt en ren bonus for stasjonene, sier Trude Marchmann-Jensen kategorileder for mat i Circle K Norge.
Hun gir samarbeidet med Peppes Pizza en svært stor del av æren for pizzaeventyret til Circle K.
– Gjennom konseptet Peppes On The Go har vi fått en veldig ettertraktet pizzamerkevare inn på stasjonene. Særlig på litt mindre steder er dette er noe folk har sultet etter. Nå har de fleste et Peppes-tilbud i nærheten, sier Marchmann-Jensen.
Daniel Skodje ved Circle K Evenes bekrefter at Peppes-konseptet er populært lokalt.
– Peppes har en kjent og sterk merkevare som mange pizzaelskere har et godt forhold til. Vi følger en streng operasjonsprosedyre hver gang vi lager en pizza, slik at resultatet blir like bra hver gang, sier han, og legger til at den mest populære pizzaen på stasjonen hans er toppet med både skinke, pepperoni og kjøttboller.
– Triple Meat har vært med siden starten, og regjerer fremdeles. Vi selger også mye American Beef, med biff, rødløk og paprika, og The Favorite, der kunden kan velge mellom skinke, pepperoni eller begge, sier Skodje.
Trude Marchmann-Jensen har merket seg en forbrukertrend som stort sett går igjen i hele landet. Store stasjoner selger flest små pizzaenheter, mens de mindre stasjonene med stødig fotfeste i lokalsamfunnet selger mest hele pizzaer.
– På de store stasjonene med mye gjennomfartstrafikk kjøper folk mat på farten, fordi de er sultne der og da. Disse velger gjerne enkeltporsjoner. Folk som bor rundt lokalstasjonene våre, tar gjerne med seg en hel pizza som overtidsmat eller kveldskos. Her er forbruket mer planlagt, sier matsjefen til Circle K Norge.
Hun forteller at Peppes og Circle K samarbeider om produktutviklingen, og at det legges stor vekt på at alle stasjonene skal lage pizzaen på nøyaktig samme måte. Slik skal kundene få den samme smaksopplevelsen uansett om de kjøper pizza på stasjon i Lakselv i nord eller Lindesnes i sør.