Nordnorske forbrukere er de som i størst grad har fått øynene opp for at deres valg i matbutikken betyr noe. Det viser undersøkelser Matmerk har gjort før og under koronakrisen.
– Flott at folk i Nord-Norge skjønner at deres valg i butikken er viktig, sier Nina Sundqvist, administerende direktør i Stiftelsen Matmerk.
Flere forbrukere opplever økt forbrukermakt og at deres valg i matbutikken betyr noe. Matmerk har gjort undersøkelser både før (februar) og under (april) koronakrisen tilknyttet Nyt Norges faste vårkampanje. Et av spørsmålene var:
«Hva tenker du om din egen makt som forbruker og hva valgene dine betyr for å sikre arbeidsplasser over hele landet»
Alle norske forbrukere opplever økt matmakt, men de som har fått størst økning i troen på at at deres valg i butikken betyr noe for norske arbeidsplasser, det er de nordnorske forbrukerne.
Nordlendingene fått økt tro på at det de handler i matbutikken er med på å sikre arbeidsplasser over hele landet. I april svarte 50 % i Nord-Norge at de mente at deres forbrukermakt betydde mye for antall arbeidsplasser. I april var dette økt til 76%. Denne økningen på 26 %, er nesten dobbelt så høy som blant befolkningen generelt.
For befolkningen generelt har også tiltroen til egen matmakt økt, men markant mindre (15 %)
– Dine valg som forbruker er viktig. Den matmakten norske forbrukere har, må de bruke. Og her ser det ut som folk i Nord-Norge virkelig har skjønt det, sier Nina Sundqvist administrende direktør i Stiftelsen Matmerk.
Det er MediaCom Insight som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Matmerk. De er ikke i tvil om at koronakrisen har hatt en effekt på forbrukernes opplevelse av egen matmakt. Fra februar til april har fokuset på norsk mat, stengte grenser, importvern og grensehandel økt betraktelig. I tillegg har både Nyt Norge og andre mataktører hatt tydelige kampanjer om viktigheten av å velge norsk.
Koronakrisen ser ut til å ha styrket forbrukernes bevissthet rundt egne matvalg i butikken og hva det å velge norsk mat betyr for samfunnet.
– «Nyt Norge» er Norges offisielle merkeordning for norskprodusert mat. Vårt viktigste samfunnsoppdrag er å få folk til å velge norsk mat i butikken. I tillegg skal den generiske markedsføringen vi gjør øke kunnskap hos forbruker om at deres matvalg betyr noe for arbeidsplasser, et aktivt landbruk og norsk matproduksjon. Da gjør det godt å se at dette blir stadig viktigere for folk. Jeg heier på den bevisste nordnorske forbruker, avslutter Sundqvist.