I løpet av TV-aksjonen søndag ble det samlet inn over 260 millioner kroner. 4,7 av dem ble vippset av nordlendinger.
Årets TV-aksjon gikk til Leger Uten Grensers arbeid for å gi livreddende helsehjelp og medisiner til mennesker som trenger det mest. Den foreløpige opptellingen viser at den humanitære hjelpeorganisasjonen har fått inn over 260 millioner kroner for sitt arbeid med å redde liv, hvorav 117 millioner ble gitt med Vipps.
– Tusen takk til alle som har bidratt i årets innsamlingsaksjon. Takk til alle 7000 frivillige som har organisert en enestående aksjon for sitt lokalmiljø. En ekstra stor takk går til alle bøssebærere som brukte søndagen til å gå en livsviktig tur for Leger Uten Grenser, og til alle folk og bedrifter som har vippset eller gitt penger på andre måter, sier leder for TV-aksjonen, Vibecke Østby.
Rause i Nordland
Tall fra Vipps viser at det så langt er blitt vippset 117 millioner kroner til TV-aksjonen, hvorav 4,7 millioner kroner fra Nordland. Til sammen ble det i helgen vippset 452 000 ganger til 2133, som er Vippsnummeret for TV-aksjonen. 20 100 av donasjonene kom fra nordlendinger.
Gjennomsnittbeløpet per Vipps-transaksjon til TV-aksjonen var 258 kroner for hele Norge. I Nordland var snittet litt under dette, med 236 kroner. Den høyeste enkeltsummen som er blitt vippset til TV-aksjonen fra Nordland var 12 630 kroner.
Generalsekretær Lindis Hurum i Leger Uten Grenser understreker at selv om TV-sendingen er avsluttet, så er det fortsatt mulig å støtte årets aksjon ved å vippse til 2133.
– Hvis du ikke fikk gitt i går, og har råd og mulighet til å gi, er veldig takknemlige for alle store og små bidrag. Pengene som samles inn bidrar til å forebygge epidemier og behandle mennesker som rammes av sykdommer i Bangladesh, Den sentralafrikanske republikk, Den demokratiske republikken Kongo og Sierra Leone, sier Østby.
-Unik posisjon
Vipps-sjef Rune Garborg forteller at han er ydmyk overfor giverglede som bor i befolkningen.
– Vipps bidrar til at det blir så enkelt som mulig å gi. Samtidig befinner vi oss i en veldig spesiell tid. Folk har dårligere råd og er mer påpasselige med hvordan de bruker pengene sine. Det at så mange støtter TV-aksjonen sier noe om hvor rause nordmenn er, hvor sterkt forholdet de har til verdens største dugnad og om Leger Uten Grenser sin unike posisjon i befolkningen, sier Garborg.