«Årets navn» på Idrettsgallaen Markus Rooth (23) har signert en sponsoravtale med Eidissen Consult Holding AS og AH Gruppen AS.
De nordnorske selskapene tok kontakt med Markus Rooth rett etter at OL-gullet var i havn. Rett før Idrettsgallaen gikk av stabelen var avtalen i boks.
– Espen og Markus snakket med Benn Eidissen på vei tilbake fra stadion etter at Markus vant mangekampen i Paris. De mente at Markus var en perfekt samarbeidspartner. Siden har vi holdt kontakten – og på bursdagen til Markus, 22. desember, ble avtalen undertegnet, sier mamma Mette Rooth.
Mens Eidissen Consult Holding AS har base i Bodø, så har AH Gruppen AS sitt hovedsete på Andenes. Sponsoravtalen er med disse to selskapene, men det er muligheter for at Markus Rooth skal markedsføre en merkevare i form av et sunt næringsprodukt etter hvert. Avtalen er gjort med Markus Rooths eget selskap; Multikunstner AS.
Avtalen mellom Markus Rooth og selskapene Eidissen Consult Holding AS og AH Gruppen AS strekker seg over fire år – og inkluderer OL-sesongen i 2028.
– Dette er en spennende avtale som blant annet inkluderer en tur til herlige Nord-Norge hvert eneste år. Vi har allerede planer – og det vil også bli utviklet planer underveis i samarbeidet, sier Markus Rooth.
– Vi fant tonen raskt etter OL. Spennende folk med mange kvaliteter. Jeg er trygg på at vi skal finne på mye morsomt sammen, sier OL-vinneren.
Og det er høye forventninger til samspillet mellom Markus Rooth og Eidissen Consult Holding AS samt AH Gruppen AS.
– Markus er midt i blinken for oss, og det skjønte vi tidlig. Han har verdier som vi setter stor pris på. Markus er systematisk med en enorm vinnervilje – også har han en herlig idrettsglede og en solid porsjon med humor. Det liker vi veldig godt, sier styreleder og eier Benn Eidissen i Eidissen Consult Holding AS.
Også i AH Gruppen AS er det forventninger til det ferske samarbeidet.
– Vi føler at vi har truffet gullfuglen med et samarbeidsprosjekt over fire år med Markus. Vi har spennende planer sammen, og vi har for lengst funnet ut at vi deler verdier, vilje og konkurranseinstinkt. Dette ser lovende ut, mildt sagt, sier konsernsjef Arne Roald Heggelund-Larssen i AH Gruppen AS.
– Jeg og AH-gruppen er dedikert til å fremme bo- og blilyst, særlig for barn og ungdom her på Andenes. Vi tror det er essensielt å skape trygge rom der de unge kan være seg selv, uten at alt må være organisert aktivitet. Vi ser frem til et fruktbart samarbeid med Markus Rooth. Dette er et prosjekt jeg brenner sterkt for, sier Elin Haugen Kibsgaard, største eier i AH gruppen.