Knallsommer har ført til rekordstor interesse for båt, men også bilmarkedet har gjort et kraftig hopp, viser tall fra FINN motor.
Årets sommer har bydd på rekordvarme og sol over store deler av landet, som igjen har ført til at mange vil ut på tur og nyte finværet til det fulle, gjerne i en båt.
Drømmen om båt har nemlig eksplodert blant nordmenn i år, viser tall fra FINN, hvor særlig båt- og bilseksjonene har opplevd økning i antall besøk i sommermånedene.
Stor båtinteresse blant nordmenn
Sammenligner man antall besøk gjort til FINN båt i april, mai, juni og juli i år med samme periode i fjor, ser man en økning på 4,9 millioner besøk til sidene. Dette tilsvarer en vekst på over 27 prosent – totalt nesten 23,5 millioner besøk til FINN båt.
– Vi ser helt klart at den fantastiske sommeren påvirker båtmarkedet på FINN. Antall besøk i vår og sommermånedene (april til og med juli) er alltid høyt og ganske stabilt. Sommeren 2018 har imidlertid vært enda bedre enn sommeren pleier og vi ser en økning på hele 27 prosent, forteller Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler på FINN motor:
– I konkrete tall snakker vi her om nesten 5 millioner flere besøk i år enn i fjor. Totalt har vi hatt nesten 23,5 millioner besøk til Båt i denne perioden – hvilket er helt vanvittig!
Selgers marked
Men det er ikke bare det at nordmenn ser på båt, vi kjøper også. Det har nemlig vært en økning på nesten 80 prosent i antall signerte digitale kjøpekontrakter på Båt for perioden april til og med juli i år sammenlignet med samme periode i fjor.
Og Ryhjell tror ikke det vil avta med det første.
– Folk er på “kjøpern” når det gjelder båt nå, og det ser ikke ut til å avta enda. Det er spådd mange flere fine dager nå i august, selv om temperaturene har normalisert seg litt de siste dagene, så for de som vil selge båten sin er dette tiden å gjøre det på, sier han.
Bilmarkedet har gjort ett hopp
Men det er ikke bare båt nordmenn er interessert i om sommeren. Også bilseksjonen på FINN har opplevd en solid økning i antall besøk fra april til og med juli i år sammenlignet med i fjor.
I den aktuelle perioden i fjor var det nesten 98 millioner besøk til FINN bil, mens i samme periode i år har det vært i underkant av 103 millioner besøk.
– Bilmarkedet har gjort et skikkelig hopp i perioden april til og med juli i år, og har en økning på 5,1 millioner besøk, som tilsvarer en vekst på over 5,2 prosent. Dette er formidabelt for FINN bil, som stort sett alltid leverer svært mye trafikk, sier Ryhjell i FINN motor:
– Og ser man på antall signerte digitale kontrakter, så er nordmenn helt klart på kjøpern etter bil nå også. Her har vi nemlig opplevd en vekst i signerte kontrakter på cirka 165 prosent sammenlignet med april til juli i fjor.