NAFs bekymring er at de som skal ta førerkort får et dårligere tilbud når antall steder for førerprøver blir redusert fra 74 til 52. Rapporten viser at man i stedet for å tenke på folks behov har forsøkt å definere hvordan folk skal opptre i forhold til Statens vegvesens tjenester.
– Da starter man i feil ende. Det kuttes i antall steder uten å ta hensyn til både samfunnskostnader som tapt arbeidstid og skole, og ikke minst kostnadene til den enkelte som skal ta førerkort, sier Sødal.
Kuttet i antall steder for å avlegge førerprøve gir betydelige ekstrakostnader flere steder i landet. Et eksempel er om en skal ta førerprøve for tungbil og bor i Haugesund. Da må man ut ifra det rapporten anbefaler, dra til Stavanger. Det er en ekstrakostnad på 8000-9000 kroner i tillegg til en dag fri fra jobb eller skole. Et annet eksempel er om man skal ta motorsykkel-lappen i Nord-Norge. For de tre nordligste fylkene foreslås det å ha et sted for det, nemlig på Finnsnes. Det er 3 timer fra Tromsø og 6 timer fra Kirkenes hver vei.
– Dette er ikke bra nok. Vi vil at våre medlemmer og andre forbrukere skal få tjenester av god kvalitet og tilgjengelighet. Nå legger Statens vegvesen opp til det motsatte for veldig mange, avslutter Nils Sødal.