NAF om hurtiglading for elbiler: – Bygg ut hovedstrekningene først

ratt subaru

Den nye regjeringen har lovet minst én hurtiglader i hver kommune. NAF mener at det haster mer med E18 og E6 enn distriktene.

Ett av regjeringens løfter om hurtiglading dreier seg om at det skal være minst én lader i hver kommune.

– Dette er det minst viktige nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han vil ha fortgang i ladeutbyggingen langs de mest trafikkerte strekningene først:

Les også:  LESERINNLEGG: Regjeringen gir tidenes «drittpakke» til frivilligheten i førjulstiden

– Dette haster. Elbilandelen i de mest sentrale strøkene er over 20 prosent, mens i distriktene er den under fem prosent. Derfor må strekkene mellom de store byene bygges ut skikkelig først, sier han.

I en fersk undersøkelse Norstat har utført for NAF svarer én av tre bileiere at lading er en årsak til at de ikke velger elbil. – Sammen med rekkevidde er lang ladetid og dårlig hurtigladetilbud de største hindrene for folk til å velge elbil, sier han.

Les også:  Forsikringsselskap advarer: Kan bli dyrt å handle billig

I regjeringsplattformen står det at Statens Vegvesen skal «identifisere strekninger som trenger statlig drahjelp».

– Vi er glade for at det settes i gang, men den jobben har NAF allerede gjort. Tallene viser at det haster mer langs de mest trafikkerte strekkene enn i distriktene, sier Sødal. – Og det må selvsagt ikke bygges ut en og en, men store ladehubber med mange ladere som kan lade bilene raskt, fortsetter han.

Les også:  Klimatilpasning: Nå kan kommuner søke støtte

Hva slags drahjelp det kan være snakk om, vil Sødal ikke spekulere i.

– Dette dreier seg ikke nødvendigvis om subsidier, men handler like gjerne om tilgang til strøm og tilgang til areal, avslutter rådgiveren i NAF.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.