Den nye regjeringen har lovet minst én hurtiglader i hver kommune. NAF mener at det haster mer med E18 og E6 enn distriktene.
Ett av regjeringens løfter om hurtiglading dreier seg om at det skal være minst én lader i hver kommune.
– Dette er det minst viktige nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han vil ha fortgang i ladeutbyggingen langs de mest trafikkerte strekningene først:
– Dette haster. Elbilandelen i de mest sentrale strøkene er over 20 prosent, mens i distriktene er den under fem prosent. Derfor må strekkene mellom de store byene bygges ut skikkelig først, sier han.
I en fersk undersøkelse Norstat har utført for NAF svarer én av tre bileiere at lading er en årsak til at de ikke velger elbil. – Sammen med rekkevidde er lang ladetid og dårlig hurtigladetilbud de største hindrene for folk til å velge elbil, sier han.
I regjeringsplattformen står det at Statens Vegvesen skal «identifisere strekninger som trenger statlig drahjelp».
– Vi er glade for at det settes i gang, men den jobben har NAF allerede gjort. Tallene viser at det haster mer langs de mest trafikkerte strekkene enn i distriktene, sier Sødal. – Og det må selvsagt ikke bygges ut en og en, men store ladehubber med mange ladere som kan lade bilene raskt, fortsetter han.
Hva slags drahjelp det kan være snakk om, vil Sødal ikke spekulere i.
– Dette dreier seg ikke nødvendigvis om subsidier, men handler like gjerne om tilgang til strøm og tilgang til areal, avslutter rådgiveren i NAF.