At elbilister betaler hurtiglading per minutt og ikke per kilowattime er unødvendig kompliserende for forbrukeren. – Nå må myndighetene regulere dette, slik at bilistene kun betaler for den strømmen man faktisk får, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Torsdag var det høring i Stortingets Energi- og miljøkomité. Her tok NAF for første gang til orde for at myndighetene regulerer prisen på hurtiglading.
– Kilowatt-time er det nye litermålet. Derfor bør strømmen prises etter hvor mye strøm bilen din faktisk får, og ikke etter hvor lenge du står og lader, sier han.
Én av utfordringene med å betale per minutt er at elbilene lader mye langsommere når batteriet begynner å fylles. Det betyr at man betaler veldig mye for de siste kilowattimene.
– Batteriene på elbiler blir bare større og større. Men om du må lade en elbil med stort batteri på en treg lader blir minuttpris fort veldig dyrt, sier han.
Sødal viser til at noen få nykommere i ladebransjen har begynt å ta betalt per kilowattime (kWt), mens andre aktører har minuttpris eller en blanding av minuttbetaling og kWt-pris.
En ting er at prisene blir urettmessig høye med en minutt-modell. En annen ting er at det er jo komplett umulig å sammenlikne prisene hos ulike operatører. Mange har ikke engang prisen synlig på ladestasjonene.
– Vi er litt lei av at dette går så langsomt. Vi har tatt dette opp med ladeoperatørene i flere år, uten at noe skjer. Folk er vant til å betale per kilowattime hjemme, men får det ikke på hurtigladerne. Så derfor går vi nå til det skrittet og ber om at det reguleres, sier han.
– Vi har stor tro på at vi får gjennomslag. Stortinget har et mål om at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, og dette er et viktig grep for å gjøre det enklere for folk å ha elbil. Hensynet til forbrukerne står sterkt i Norge, og nykommerne i bransjen har vist at det er mulig å prise strøm per kilowatt-time, avslutter Nils Sødal.