
Fredag er det frist for å få båten på land for mange. Fra 1. november i fjor til 1. mars i år hadde Tryg Forsikring flere synkeskader på båter som egentlig ikke skulle være på sjøen.
– Vi har altfor mange saker hvor vi får synkeskader på båter som er registrert å skulle være i vinteropplag. Derfor er det viktig å sjekke om man har oppgitt riktige opplysninger i avtalen sin, sier Espen Borge, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.
Den 1. november er det frist for å ta båten på land for dem som har oppgitt i forsikringsavtalen at den skal opp fra sjøen om vinteren.
Forrige vinter registrerte Tryg nærmere 40 synkeskader på båter. I nesten halvparten av tilfellene skulle båten egentlig ikke ha vært på sjøen.
– Mange båteiere har gjerne endret på planene sine. De som hadde båten i vinteropplag da forsikringsavtalen ble inngått, velger kanskje å la den ligge ute nå. Ved skade kan det i verste fall føre til reduksjon i skadeoppgjøret, fortsetter Borge.
Dersom båten skal ligge på sjøen gjennom vinteren er det flere ting man bør gjøre for å sikre den best mulig.
– Husk å lukke alle sjøventiler, og tøm alle tanker og rør som kan fryse om bord. I tillegg kan det være lurt å helle frostvæske i toalett og i septik. For mindre båter er det viktig å stenge selvlensesystemet. Blir båten tynget ned av snø, renner sjøvann inn gjennom lenseventilene og båten kan synke.
Hvis båten skal stå på land utendørs, er det også noen ting man bør være oppmerksom på.
– Vær og vind kan gi store ødeleggelser. Selv om båten tilsynelatende ligger et trygt sted, bør du ha tilsyn med den både før og etter en storm.
Første halvår i år har forsikringsbransjen betalt ut 196 millioner kroner i erstatning til båthavarier, som er en økning på 37 prosent sammenlignet med i fjor, viser tall fra Finans Norge.