Uber utvider sitt tilbud i Norge og er nå tilgjengelig i ni norske byer. Fra 25. september er mobilitetstjenesten UberX tilgjengelig for passasjerer i Bodø.
Ubers lansering i Bodø er et svar på den betydelige økningen i etterspørsel i Norge.
Uber er allerede et tilgjengelig og verdsatt mobilitetsalternativ i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Ålesund, Fredrikstad, Drammen og Tromsø. En stor økning i antall ganger Uber-appen har blitt åpnet de siste månedene i Bodø, indikerer at etterspørsel er stor i den nordnorske byen.
Det sammenfaller godt med den økende kultursatsingen som skjer i Bodø. Ikke minst etter at Bodø fikk tittelen «Europeisk kulturhovedstad 2024».
Ekspansjonen til Bodø skjer med mål om å tilby flere personer i Norge et tilgjengelig og pålitelig alternativ til å eie egen bil.
– Vi har sett en høy etterspørsel fra folk i Bodø. Vi er alltid på utkikk etter måter å forbedre mobilitet og bidra til å gjøre mennesker mindre avhengig av privatbilen. Kultursatsingen Bodø 2024 gjør gjennom dette året bidrar utvilsomt til den økende etterspørselen i byen. Ubers mål er å supplere kollektivtrafikken, bidra til å redusere biltrafikken og gjøre reiser mer bærekraftige, samtidig som vi gir profesjonelle sjåfører nye muligheter, sier Peter Löfstrand, sjef for Uber i Norden.
UberX er Ubers mest populære reisealternativ og tilbyr daglig turer for opptil fire passasjerer. En passasjer kan enkelt bestille en tur gjennom Uber-appen gjennom å legge inn hentepunkt og destinasjon. Prisen blir tilgjengelig før du bestiller turen, og betaling gjennomføres trygt og direkte gjennom appen etter fullført tur.
Ubers sikkerhetstiltak og teknologiske sikkerhetsfunksjoner bidrar til å gjøre reiser tryggere enn noensinne. Passasjerer vet alltid at de setter seg i riktig bil ettersom informasjon om sjåføren, som navn og skiltnummer, er tilgjengelig på forhånd i appen. I tillegg kan også passasjerer dele rutedetaljene med nærkontakter gjennom appen.
– Vi er glade for å kunne utvide tilbudet vårt i Nord-Norge til å nå også gjelde Bodø. At lanseringen sammenfaller med at det blir arrangert over 1000 kulturarrangementer i Bodø i løpet av dette året, synes vi er gledelig, sier Peter Löfstrand.