Mobilkapring er den nye digitale trusselen du må vite om

apple

Mobilkapring blir stadig vanligere og kan føre til store økonomiske problemer. Slik unngår du det. To av tre nordmenn sier de er redde for å bli ID-tyvens neste offer i en undersøkelse fra Frende Forsikring. 

– Nordmenn får med seg de økende utfordringene omkring mobilsikkerhet og sosiale medier. 50 prosent av de spurte sier også at de har blitt mer forsiktig med bruken av sosiale medier det siste året, sier Frende Forsikring sin produktsjef, Einar Brekken.

Det er YouGov som har spurt nordmenn om deres digitale vaner, på vegne av Frende. Mobilkapring blir stadig mer utbredt i utlandet og sikkerhetseksperter er urolige for at trenden vil spre seg til Norge.

Hva er mobilkapring? 
Mobilkapring betyr at noen utgir seg for å være eier av andres telefonnummer. De oppretter et nytt abonnement i deres navn og får på den måten kontroll over nummeret, alle innkomne samtaler og tekstmeldinger.

– At en fremmed får tilgang til meldingene dine er det minste du bør bekymre seg for, sier Brekken.

– En telefonkapring vil i verste fall gjøre at tyven kan få tilgang til e-post, bankkonto, kredittkort og alle kontoene dine på sosiale medier gitt at de allerede har brukernavnet og passordet ditt, sier Rikard af Sandeberg, administrerende direktør hos sikkerhetsekspertene cxLoyalty.

Les også:  Årets Rosa sløyfe rives ut av Coop-butikkene

– Tenk på all skaden det kan gjøre. Tyven kan for eksempel enkelt bestille varer eller ta opp forbrukslån i ditt navn, sier han.

Tema på Stortinget 
Til nå har mobilkapring vært mest vanlig i utlandet, spesielt i USA. Men den siste tiden har det blitt satt søkelys på problemet også i Norge. I mars i år ble temaet tatt opp i Stortingets spørretime, til digitaliseringsminister Nikolai Astrup.

Tidligere i 2019 testet Dagens Næringsliv sikkerheten på området, og utga seg for å være bloggeren Sophie Elise Isachsen.

– De klarte å bestille en overføring av bloggerens mobilnummer kun ved å oppgi navnet og personnummeret hennes, og å vise et falskt visittkort, forteller Einar Brekken i Frende Forsikring.

Da DN konfronterte teleoperatøren med dette fikk de til svar at det hadde skjedd en rutinesvikt.

Ta grep hvis du fatter mistanke
Hvis du mistenker at du er utsatt for telefonkapring må du umiddelbart ta kontakt med teleoperatøren din og anmelde forholdet til politiet.

Les også:  Ny Galaxy Tab S10-serie lansert

– Overvåk e-posten din, og eventuelle kontoer du vet er knyttet til mobilnummeret ditt. Hvis du merker noen form for mistenkelig aktivitet må du raskt fjerne dette mobilnummeret fra kontoene, sier Sandeberg i cxLoyalty.

Stor og vanskelig ryddejobb
– Hvis du har blitt utsatt for mobilkapring bør du også ta kontakt med forsikringsselskapet ditt med det samme, sier Einar Brekken.

Sjekk om de har dekning ved identitetstyveri som en del av innboforsikringen.

– Det er en stor jobb å rydde etter et slikt tyveri, og det kan være overveldende å stå alene med oppgaven. Forsikringen din kan hjelpe deg med håndtering, opprydding og forebygging av ID-tyveri, sier Brekken.

– Er det noen måte å oppdage mobilkapring på?

– Før overføringen gjennomføres skal teleoperatøren din sende deg en SMS som informerer om det. Hvis du får en slik melding må du ta kontakt med operatøren og be dem stoppe bestillingen, sier han.

Hvis overføringen allerede er utført, oppdager du kapringen ved at mobildekningen forsvinner.

Les også:  Ny Galaxy Tab S10-serie lansert

Sikrere med to-trinn
For å sikre deg mot mobilkapring bør du bruke to-trinns bekreftelse, enten på app eller SMS. Ifølge NorSIS har 32 prosent aktivert slik to-trinns autentisering.

– To-trinns bekreftelse gir betydelig bedre sikkerhet enn brukernavn og passord alene, sier Einar Brekken i Frende. Det innebærer at brukeren må oppgi en engangskode i tillegg til det vanlige passordet ved innlogging.

– Vi sikkerhetsrådgivere oppfordrer alltid til to-trinns bekreftelse for ekstra sikkerhet. Men hvis koden sendes på SMS kan den havne rett i klørne på ID-tyven hvis telefonnummeret ditt blir kapret. Da undergraves hele sikkerhetspoenget, sier Sandeberg i cxLoyalty.

– Men skal ikke to-trinns bekreftelse være et godt nok sikkerhetstiltak?

– Vi mener at to-trinns bekreftelse heller bør sendes via en app, sier han.

Autentiseringsapper er ikke sårbare for denne type problemer og blir da en sikrere måte å verifisere en bruker på enn SMS. En ID-tyv kan ikke motta koden din med mindre selve telefonen stjeles.

– Og selv da kan du beskytte appen med en pinkode, sier Sandeberg.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.