El- og hybridbiler er involvert i 20 prosent flere ulykker med personskader enn nye dieselbiler. I tillegg er de materielle skadene 50 prosent høyere med slike biler. Årsaken er blant annet betydelig mer motorkraft.
– Konsekvensen av dagens avgiftspolitikk er flere ulykker på norske veier, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige. Selskapet har gjort en analyse der el- og hybridbiler sammenlignes med dieselbiler. Avgiftssystemet gjør at man kan kjøpe en miljøbil med opptil flere hundre hestekrefter mer enn i dieselbilen, til samme pris.
Ny situasjon
– Det er en helt ny situasjon at biler med voldsomt mange hestekrefter er blitt mer tilgjengelig for folk flest, og all statistikk og erfaring viser at antall hestekrefter alltid har stor betydning for ulykkesrisikoen, sier Baastad.
Hybrid og el har gjennomgående høyere skaderisiko, viser tallene.
Stortinget har i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan vedtatt den såkalte «nullvisjonen», en visjon om et transportsystem som ikke fører til tap av liv eller varig skade.
– Myndighetenes satsing på miljøvennlige biler er svært positiv, men Gjensidige ønsker at avgiftssystemet i langt større grad skal ta hensyn til motorstørrelse og trafikksikkerheten på norske veier, og dermed styrke arbeidet med nullvisjonen, sier Baastad.