
Bodøværinger sender fortsatt SMS på nyttårsaften, men Telias tall levner liten tvil om at store deler av nyttårstrafikken i Norge går gjennom bilder og video i sosiale medier.
I løpet av nyttårsaften i år sendte nordmenn mer SMS i Telia-nettet enn noen gang tidligere. Mens det i fjor ble sendt 13.6 millioner SMS i mobilnettet, lå årets tall på hele 17.5 millioner.
Det er likevel når det kommer til bruk av mobildata at nyttårsfeiringen bokstavelig talt tar av;
– År etter år har både antallet SMS våre kunder sender til venner og kjente og bruken av mobildata økt kraftig. I år er det ingen tvil om at bruken av mobildata har eksplodert og at god dekning overalt i landet legger til rette for en slik utvikling. Uavhengig av hvor i landet man retter oppmerksomhet mot, er det et tydelig trekk at stadig flere sender bilder og video fra nyttårsfeiringen i sosiale medier gjennom apper som Snapchat, Instagram, WhatsApp og iMessage, sier Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet i Telia Norge.
Telia har i tidligere år også målt antallet sendte MMS i mobilnettet sitt. I år har selskapet valgt å gå bort fra dette, i og med at trafikken i hovedsak går som SMS eller mobildata. SMS er fortsatt relevant å måle, selv om utviklingen går i retning hilsener gjennom mobildata fremfor SMS.
– Vi har valgt å gå for bort fra MMS i nyttårsmålingene våre fordi det nå eksisterer et mangfold av apper som ivaretar MMS-funksjonaliteten og i tillegg legger til rette for mye annet spennende. Dette er apper som iMessage, WhatsApp, Snapchat og Instagram, sier Jamne.