Medietilsynet fordeler vel fire millioner kroner til forskning på dataspill, kritisk medieforståelse og kunstig intelligens. – Midlene går til mange spennende forskningsprosjekter som kan gi oss verdifull innsikt i aktuelle medierelaterte temaer, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
4 140 000 kroner er i år fordelt på 12 forskningsprosjekter og seks masteroppgaver. Medietilsynet mottok totalt 42 søknader.
250 000 av årets forskningsmidler er øremerket forskning på dataspill gjennom «Regjeringens handlingsplan mot spilleproblemer 2019-2021». I årets fordeling ble også forskning på dataspill prioritert utover de øremerkede midlene.
De to prosjektene «Ung, mann og gamer – en undersøkelse av dataspill, identitet og maskulinitet» i regi av forsker Synnøve Lindtner og «Hvilke egenskaper ved et dataspill kan bidra til avhengighet?» i regi av Ole Christoffer Haga fikk henholdsvis cirka 490 000 og 190 000 kroner i støtte i årets fordeling.
Det er rådet for anvendt medieforskning (RAM) som vurderer søknadene og innstiller til Medietilsynet, som tar avgjørelser om tildelinger og avslag.
– For å få støtte, må temaene være medierelatert. Prosjekter med aktuelle temaer og tilnærming prioriteres. Forskere, journalister, mastergradsstudenter og andre som har gode ideer til forskningsprosjekter kan søke støtte, sier Velsand.