Helsedirektoratet konkluderte torsdag med at prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett sin bryllups-gin «Pink Gin», produsert av Oslo Håndverksdestilleri, brøt reklameforbudet for alkohol på flere punkter.
Alkovettorganisasjonen Av-og-til, som ba om vurderingen, mener det sender et viktig signal.
– Vi er glade for at det har blitt gjort en vurdering av lovligheten, og for at vi har fått fakta på bordet. Samtidig er ikke dette et unikt tilfelle, og vi vet at 1 av 2 alkoholprodusenter bryter reklameforbudet. Dette vedtaket er viktig, fordi det sender et signal som forhåpentligvis vil føre til mer oppmerksomhet og færre lovbrudd i fremtiden, sier Ragnhild Kaski, generalsekretær i Av-og-til.
Det var Av-og-til som ba Helsedirektoratet om å gjøre en vurdering av lovligheten rundt lanseringen av produktet, etter at saken fikk mye oppmerksomhet i mediene. Vedtaket beskriver blant annet ett av bruddene som et «alvorlig forhold».
– Alkoholloven og reklameforbudet for alkohol høres kanskje kjedelig ut, men er utrolig viktig! Det er en av bærebjelkene i Norges ansvarlige alkoholpolitikk, som vi skal være glade for at vi har. Derfor er det viktig at vi som samfunn viser at det ikke er greit å bryte loven, sier Kaski.