
Gullvinneren fra OL i Paris, Markus Rooth (23) har undertegnet en ambassadøravtale med Vesteraalens AS, mest kjent for Vesteraalens fiskeboller.
Rooth skal bidra i markedsføringen for flere av Vesteraalens produkter i tiden frem til og med 2028. Blant produktene som Markus Rooth skal være med å markedsføre i årene fremover er Vesteraalens Fiskeboller og Arctic Omega-3.
Avtalen er en del av sponsoravtalen som ble inngått i november 2024 mellom AH Gruppen/Eidissen Consult Holding AS og Markus Rooth sitt selskap Multikunstner AS. Nå er det andre boller, blant annet fiskeboller.
Vesteraalens har en sunn og lang historie. Selskapet ble startet i 1912 og har sitt hovedkontor og sine produksjonslokaler på Sortland.
1912 var ikke bare året da Vesteraalens fiskeboller så dagens lys, med etablering av hermetikkfabrikk på Sortland, der gründerne gjorde alt fra lodding av egne bokser og høsting av råvarer. Det var også året da tikamp ble en olympisk gren. Det skjedde under OL i Stockholm samme år, med amerikaneren Jim Thorpe som første gullvinner.
Både OL i Stockholm med mangekamp på programmet og Vesteraalens ble sett på som innovative nyvinninger. Nå er Vesteraalens og Markus Rooth på lag – og de jobber sammen mot OL i Los Angeles 2028.
– Dette er sunne og viktige produkter som allerede er en del av min hverdag. Jeg er opptatt av å spise mat og vitaminer som gir optimale prestasjoner, både på trening og konkurranse. Vesteraalens produkter er noe som jeg virkelig kan stå inne for. Godt og sunt, konkluderer Markus Rooth.
Markus Rooth har blitt godt kjent med initiativrike personer i områdene rundt Bodø, Andøya, Andenes og Sortland i de siste månedene. Nå gleder han seg til å gjøre ambassadør-jobber for Vesteraalens.
– Vesteraalens og jeg har mye på gang, både når det gjelder SoMe og diverse reklame i redaksjonelle medier. Etter hvert vil dette materialisere seg – og det skal bli synlig. Ja, jeg gleder meg til å være ambassadør for Vesteraalens, sier Markus Rooth.
Daglig leder Fred Frivåg i Vesteraalens AS ser frem til å starte samspillet i praksis med mangekjemperen Markus Rooth. Han er trygg på at Vesteraalens og Markus Rooth skal bli et samarbeid på ypperste nivå.
– Vi har kjernesunne produkter og Markus er en kjernekar med sunne verdier og et sunt kosthold. Det kan da ikke bli bedre enn det, sier Fred Frivåg.
– Markus har en enorm bredde i repertoaret sitt. Han behersker det meste både på og utenfor idrettsbanen. Vi har også en stor og fin bredde i vårt produktutvalg. Sammen er vi også opptatt av langsiktighet. Dette samarbeidet blir det sterke resultater av, sier Fred Frivåg.