Mange klager på ladeproblemer med Tesla

tesla

Du har kjøpt en splitter ny elbil fra Tesla. Så oppdager du at den ikke lader som den skal. Hva gjør du? Du er nemlig ikke alene.

Forbrukerrådet mottar hvert år hundrevis av klager på Tesla-kjøp. En del av disse gjelder ladeproblemer.

Tesla med voksesmerter
Når en bedrift og deres produkter har en slik eksplosiv utvikling som Tesla har gjennomgått, skjer det ikke helt uten at enkelte problemer følger med.

Det er klart at det ikke er uten grunn at el-biler fra Tesla har blitt så populære. Ikke minst nordmenn har lagt sin elsk på dette elektriske vidunderet. Men det er også det mest påklagede bilmerket i Forbrukerrådets postkasse.

Det kommer av at når det introduseres noe helt nytt på markedet, oppstår det gjerne også noen problemer eller mangler man ikke hadde forutsett og som viser seg først etter at det har gått litt tid. Herunder kommer altså også ladeproblemer.

Les også:  Stortingsvalget: KrF og MDG under sperregrensen

Det er også slik – noe som Tesla-gründeren Elon Musk selv har uttrykt – at de kan lage en perfekt originalutgave, men problemene oppstår når de skal lage millioner av tilsvarende perfekte kopier av denne.

Klage til Tesla
En feil med laderen er gjerne en fabrikasjonsfeil. Det er altså Tesla som må fikse den. I alminnelighet klager du til den som solgte deg bilen, og denne må eventuelt ta det videre med Tesla. Dette er noe du normalt har krav på å få utbedret.

Det som er viktig er at du melder fra så fort du oppdager feilen. Går du og irriterer deg i flere måneder før du bestemmer deg for å reklamere, kan det nemlig være for sent.

Les også:  Bedre nettdekning langs jernbanen

I henhold til forbrukerkjøpsloven skal du melde fra om en feil eller mangel så fort du oppdager den eller burde ha oppdaget den, iallfall innen rimelig tid. Det vil si at du har cirka to uker på deg.

Det er også absolutte tidsfrister for reklamasjoner. De er på to år hvis du kjøpte bilen privat, og på fem år hvis du kjøpte fra en forhandler.

Du krever da å få utbedret mangelen i form av at selger installerer ny lader, eller gir et prisavslag tilsvarende prisen på en ny lader.

Advokatmat Advokat Eirik Teigstad står bak nettstedet Biladvokat.no. Han og hans kolleger spesialiserer seg blant annet på klagesaker som gjelder

Les også:  LESERINNLEGG: Mer politikk, takk!

Advokatmat
Advokat Eirik Teigstad står bak nettstedet Biladvokat.no. Han og hans kolleger spesialiserer seg blant annet på klagesaker som gjelder biler.

– Vi har stor pågang av personer som trenger bistand når det gjelder feil og mangler ved Tesla. Det går ofte på elektronikkfeil, rekkevidde og ladefeil, sier Teigstad.

Men problemene kan enkelt løses sier advokaten.

– Ofte kan saken løses rett og slett ved at vi sender et brev og melder oss som klientens advokat i saken. I noen tilfelle må en klage inn saken til forbrukermyndighetene eller ta det inn for forliksrådet eller domstolen. Og da er det slik at bilforsikringen dekker advokathjelp innenfor en viss grense. Det kan i noen tilfeller hjelpe deg til å få raskere gjennomslag for ditt krav, sier Teigstad.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.