I 2018 ble det meldt over 12 000 båtskader til forsikringsselskapene. Halvparten av disse var havarier. – Mange av ulykkene kunne vært unngått, mener Annika Persson i Codan Forsikring.
Totalt ble det i fjor utbetalt erstatninger for skader på fritidsbåter på rundt 540 millioner kroner.
– Mange er for uforsiktige i båt, og følger ikke godt nok med. Det som kan se ut som et ufarlig hav kan skjule både skjær og objekter som flyter i vannet. Det kan skade både skroget og propellen, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring.
I sommerhalvåret er det også mange grunnstøtinger, som skadesjefen mener kunne vært unngått hvis man brukte riktige kart og elektroniske hjelpemidler. I tillegg må man hele tiden følge med på hva som skjer rundt båten. For eksempel om det ligger noe i vannet, om det kommer andre båter eller om kartet varsler grunner.
Ifølge Persson er det også mange ulykker på grunn av manglende kunnskap om reglene.
– Det er tydelig at det skjer unødvendige skader fordi mange ikke kan sjøveisreglene. Det kan for eksempel være reglene for vikeplikt, sier skadesjefen, som anbefaler at alle som ferdes på sjøen tar båtførerprøven.
– Det kan virke enkelt å føre en båt, men når vi ser at det er rundt 6000 havarier hvert år, så bør man ikke ferdes på vannet uten grunnleggende kunnskap, mener Persson.
Wesmans AS er eksperter på maritimt skadeoppgjør og behandler slike skadesaker for Codan og en rekke andre forsikringsselskap. De mener dårlig og manglende vedlikehold er årsaken til mange havarier.
– Mange lar båten stå gjennom hele vinteren, uten oppfølging og vedlikehold. Når sesongen kommer kan vann og is ha ødelagt vitale deler på båten, som kan medføre fare på vannet. Hvis motoren stopper midt på havet, kan farlige situasjoner oppstå, sier Wenche Hestad, senior skadebehandler hos Wesman.
Hun mener det er spesielt viktig å se over motoren og skroget før man setter båten på vannet.
– Å ta båten rett fra vinteropplag og ut på langtur kan utgjøre en risiko, fordi skader som ikke er oppdaget kan lage problemer ute på vannet. Vi anbefaler derfor både en service og en prøvetur først, sier Hestad.
Noen venter også lenge med å sjekke båten, og oppdager problemer så sent at verkstedkøene har blitt lange. Her kan ofte forsikringsselskapet hjelpe til med å finnet godkjente verksteder med kapasitet.
– Det ordner seg som regel, men ikke forvent å få plass dagen etter, sier Herstad.
Ifølge Wesmann er det ikke så mange som havarerer ute på åpent vann på grunn av dårlig vær. Derimot kan det skade båtene som ligger til havn.
– Er det dårlig vær, med vind, bølger og regn, så er det viktig at båten er skikkelig fortøyd og at kalesjen er på. Ellers kan båten slites løs eller fylles med vann. Mye vann i båten kan både skade motoren og senke den på grunn av vekten. Derfor er det viktig å ha oppsyn med båten sin, sier Wenche Hestad.
Hvis man er utsatt for en ulykke vil det som regel bli dekket av forsikringsselskapet, minus en eventuell egenandel. Unntakstilfellene er ifølge Annika Persson i Codan Forsikring der det er påvist grov uaktsomhet eller at sjøveisreglene ikke er fulgt.
– Dårlig vedlikehold, tydelig uoppmerksomhet eller brudd på vikepliktsreglene kan være grunner til avkortning av forsikringen, sier Persson.