Det startet som en vill ide fra et sykkelmiljø på Andørja i Troms, med ildsjela Knut-Eirik Dybdal i spissen. For 12 år siden la de tre nordnorske fylkeskommunene penger på bordet. Året etter ble den første utgaven av Arctic Race of Norway en realitet.
Av: Svein Magnar Øien Eggesvik, Fylkesrådsleder i Nordland.
Vi kan konstatere at vi ikke bare har lykkes med å skape et attraktivt internasjonalt sykkelritt her nord. Vi har klart å få til noe langt mer. For kompetansen som Dybdal og hans folk har utviklet i tett samarbeid med arrangøren av Tour de France og Dakar Rally bidrar nemlig til nye, store sports- og kulturprosjekter i hele landsdelen, og enda større kan det bli.
VM i Narvik 2029 hadde nok ikke vært mulig å få til uten Dybdal og hans ansatte i selskapet Arctic Sport. Det hadde heller ikke det siste tilskuddet i arrangementsporteføljen, The Arctic Run. I sitt 35. år har dette løpet gått fra å være et lokalt til et internasjonalt arrangement, i samarbeid med lille Stokmarknes idrettslag.
Arctic Race of Norway er mer enn «bare» et sykkelritt. Rittet tar klima- og miljøansvar og har som mål å bli det mest bærekraftige rittet i verden. Samfunnsansvaret gjennomsyrer også selskapet og hele Arctic Race of Norway. De gir blant annet et lavterskel aktivitetstilbud til mennesker som ønsker å komme seg ut av rusavhengighet, og i samarbeid med SpareBank 1 Nord-Norge fremmes folkehelse når barn mellom 4 og 12 år får mulighet til å sykle langs traséen.
Blant andre aktører finner vi Bufetat som rekrutterer nye fosterhjem langs løypa, og det er nok flere fosterforeldre som har hatt en innledende prat med lillakledte ambassadører under rittet. Den livsviktige Stiftelsen Norsk Luftambulanse er synlig og til stede for publikum, men bidrar også med en medisinsk bil, en anestesilege og ambulanser, slik at rittet blir tryggere. Telenor bygger samtidig ut mobilnettet for rittet, som gir mulighet for mer utvikling flere steder i Nord-Norge.
Arctic Race of Norway har gjort oss bedre på arrangement her nord. Det bidrar til at vi klarer å få flere store nasjonale og internasjonale arrangementer til landsdelen. Dette bidrar igjen til å støtte utviklingen av landsdelen vår.
Rittet var i starten et interessant samarbeidsprosjekt for Nord-Norge. Etapper i Arctic Race of Norway skulle være folkefester. Rittet skulle styrke identitet og bolyst i nord, og skape et bedre grunnlag for vekst og utvikling. Rittet ville styrke sosial bærekraft gjennom samhold, tilhørighet, stolthet og begeistring. Det har det klart.
De siste årene har vi i Nord-Norge fått et enda nærmere forhold til «fylkene» i Norrland i Sverige og Lappland i Finland. Samarbeidet med disse regionene styrker både beredskapen i nordre Norden og skaper et samhold over landegrensene i en vanskelig tid i verden.
Kanskje vil Arctic Race of Norway også ta turen over landegrensene i årene som kommer, og samle hele den nordlige delen av Norden i enda større grad. Ikke bare gjennom samarbeid om forsvar, næring og infrastruktur, men også gjennom samarbeid om felles identitet, vekst, utvikling og begeistring i hele denne store, nordiske regionen?
I den ellevte utgaven av Arctic Race of Norway gjester sykkelrittet igjen kommuner i Nordland. 18 lag med 108 ryttere er på plass for å delta i dagene fra 4. til 7. august 2024. Fire lag deltar for første gang.
I noen av de kommende årene får rytterne kanskje krysset landegrensene og oppleve en enda mer fantastisk variasjon i natur og kultur som vi har her i utkanten av Europa. Med de stadig nye målene Arctic Race of Norway har satt seg og nådd gjennom disse 11 årene er ingenting umulig.
Arrangementsgeneralen selv, som har stått i bresjen i alle disse årene, Knut-Eirik Dybdal, er viktigere for det nordnorske samfunnet enn de aller fleste vet. Tusen takk til ham, og til alle andre som bidrar til at det er uendelig godt å leve og bo i Nord-Norge.
Dette blir, nok en gang, tidenes beste Arctic Race of Norway!