LESERINNLEGG: Kan foreldre bedømme kvalitet i barnehagen?

natur sommer barn

Årets foreldreundersøkelse er avsluttet og barnehager over hele Norge har blitt evaluert av foreldre. Foreldres tilfredshet og deres tilbakemelding på barnehagetilbudet baserer seg på kortere eller lengre møter på avdeling og i garderoben, på utviklingssamtaler, foreldremøter og kanskje noen månedsbrev og dagsrapporter.

Av Marius Holm Krog-Johnsen, markedsansvarlig i FUS barnehagene.

I FUS barnehagene er samtlige barnehager med på undersøkelsen og vi får som andre private barnehager, noe høyere score på tilfredshet enn de kommunale. Betyr det at private barnehager har bedre kvalitet enn kommunale basert på den årlige foreldreundersøkelsen? Antakelig ikke, skal vi tro barnehagestudier foretatt i Norge. Kvaliteten i norske barnehager må og kan måles på helt andre dimensjoner. 

Les også:  LESERINNLEGG: Fred står ikke på dagsorden i EU

Kjennetegn ved barnehager som leverer høy kvalitet på tilbudet kjennetegnes ved et stabilt personale som blant annet viser varme og entusiasme, skaper god struktur på organisering og har en forskningsbasert praksis. I FUS jobber vi kontinuerlig med å sikre høyt nærvær, fordi vi vet at et personale som kjenner barna godt og som ser de små og nesten usynlige tegnene barna gir, har stor verdi for det enkelte barns opplevde trivsel og trygghet. 

For å sikre at barna får den støtten de har behov for benytter vi en observasjonsmanual som er forskningsbasert og utviklet over flere år. Ansatte får opplæring og blir sertifisert i manualen for å sikre at personalet har et felles blikk for hva som kjennetegner barnehager av høy kvalitet.

Les også:  LESERINNLEGG: Det "grønne skiftet" raserer norsk natur

Manualen heter Classroom Assessment Scoring System, CLASS og kan gi oss svar på om det er høy grad av sosio – emosjonell støtte, hvor man ser på graden av varme og sensitivitet hos personalet, og om de viser glede over å delta i barnas aktiviteter samt om det er fravær av krenkelser fra de ansatte.

Videre observerer man i hvilken grad personalet evner god ledelse av barnegruppen. Har personalet lagt til rette for gode lekesoner med rikt og variert materiale og er personalet forberedt slik at barna slipper å bli sittende og vente i eksempelvis samlingsstunden. Man ønsker god flyt med voksenstøtte i overgangen mellom måltidet og garderoben og at barna er sikret førstehåndserfaringer og tid til lek.

Les også:  LESERINNLEGG: Stortinget viste ansvar, men blir klart villedet

Det siste domenet man observerer er i hvilken grad personalet legger til rette for at barna kan utforske og lære i leken. Videre om personalet samtaler med barna ut ifra deres initiativ og interesse.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.