LESERINNLEGG: FrP jubler over NAV-ombud

nav bodø

For 11 år siden foreslo Fremskrittspartiet å opprette et NAV-ombud. Jeg er stolt over at ordningen endelig blir en realitet.

Av Gisle Saudland, Stortingsrepresentant (FrP).

Dette er en viktig ordning for dem som stanger hodet i veggen i møte med NAV. Et NAV-ombud vil sikre bedre rettssikkerhet og mer likebehandling over hele landet.

Høstens NAV-skandale viser at regelverket kan bli for komplisert selv for NAV, og at NAV kan ta feil som kan få store konsekvenser for den enkelte. Det er ikke rart at folk flest kan ha problemer med å forstå regelverket og skjemaveldet hos NAV. Med et ombud blir det en trygghet for både brukerne og NAV at en nøytral tredjepart kan bidra til å oppklare misforståelser og klargjøre regelverket.

Les også:  LESERINNLEGG: På tide å lytte til Norges viktigste industri!

Ombudet skal ligge under Sivilombudsmannen. Sivilombudsmannen har høy tillit i både forvaltningen og befolkningen for øvrig. Ombudet vil kunne rette opp i feil før saker havner i domstolen, og sikre likebehandling over hele landet. Det har vært viktig for FrP at ombudet får mandat over både den statlige og den kommunale delen av NAV. 

FrP fremmet forslag om opprettelse av et NAV-ombud i Stortinget allerede i 2009. Vi har kjempet for å få dette gjennom i regjeringen siden 2013, og fikk gjennomslag i Granavolden-plattformen i januar 2019.

Les også:  Strengere krav til røkting av teiner

Dessverre har ikke regjeringen prioritert denne saken høyt nok. Derfor fremmet FrP et representantforslag på Stortinget, og får nå flertall for dette sammen med regjeringspartiene. Dette er ikke bare en seier for FrP, men en seier for alle som opplever problemer i møte med NAV.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.