Lerum utfordrer brusgigantene

lerum

Lerum har konstruert sin egen brusmaskin og lanserer den sukkerfrie brusen Gently sparkling ZERoh! Målet er å selge over en million flasker i året og samtidig bidra til å redusere det norske sukkerforbruket.

Saftsuksessen ZERoh! gikk fra null til 111 millioner i omsetning på tre år da den ble lansert i 2013. Nå satses det videre på merkevaren med den sukkerfrie brusen Gently sparkling ZERoh! I tillegg kommer den populære saften som vanlig med nye smaker.

Lerumfamilien viderefører dermed to av sine hovedmål: Redusere sukkerforbruket blant nordmenn, og skape vekst og arbeidsplasser i hjembygda.

– Våre produkter står på matbordet hos mange tusen norske familier hver dag. Vi skal gjøre det vi kan for å gi de beste smakene med minst mulig sukker. Slik bidrar vi til at nordmenn spiser og drikker sunnere, sier Trine Lerum Hjellhaug, som er fjerde generasjon i hjørnestensbedriften i Sogndal.

Familiebedriften Lerum i saftbygda Sogndal er ikke som alle andre. Da familien bestemte seg for å satse på noe helt nytt, samlet de seg til idèmyldring. Brus med spennende smaker og friske farger kom fort opp som et forslag, noe ungdommene i familien var spesielt begeistret for. Mor i huset, som også er direktør på fabrikken, tente på idéen. Hun stilte én betingelse: Den skulle være sukkerfri.

Les også:  A-krimsenteret i Nordland advarer om «førjulsrushet»

– Vi vet at vi fremdeles drikker for mye sukkerholdig brus her i landet. Det er et område hvor vi i Lerum kan bidra. Vi er jo kjent for de gode, sukkerfrie smakene i saft og syltetøy, og brus har vi laget her tidligere. Da startet ballen å rulle, forteller Trine Lerum Hjellhaug.

Lerums egen Reodor Felgen, Kurt Lerum, tok ansvar. Han kunne lage en «boblemaskin», men han ville ikke fylle flaskene med hva som helst. Boblene i brusen skulle være diskrete og behagelige. 

– Det var viktig for oss å lage en brus som ikke gir følelsen av at man skraper opp halsen når man drikke den. Det har jeg ikke sansen for, sier familiens fjerdegenerasjonstekniker.

Les også:  A-krimsenteret i Nordland advarer om «førjulsrushet»

Det er ikke hver dag en familiebedrift på Vestlandet utfordrer gigantene Coca-Cola og Ringnes. Lerumfamilien brukte kompetansen de har i eget hus og har fått utviklet en ny maskin som lager sprudlevann med friske smaker fra bær og frukt. Maskinen kostet fem millioner kroner.  

– Det har vært en stor investering for oss, men vi er overbevist om at det er verdt det, sier Kurt Lerum.

Da markedssjefen på fabrikken ville ha idèdugnad om navnet på brusen ble det ny samling i familierådet. Med god drahjelp fra markedsavdelingen gikk de for Gently sparkling ZERoh! Merkenavnet ZERoh! står allerede svært sterkt. Nå er målet å selge over en million halvlitersflasker med Sparkling ZERoh! i året.

– ZERoh! er et sterkt merkenavn som mange kjenner og liker. Da vi lanserte det i 2013 tok det helt av. I 2019 omsatte ZERoh! for 144 millioner kroner. I fjor kom vi, i samarbeid med Hennig-Olsen, også med ZERoh! saftis, som solgte over fire millioner ispinner og ble kåret til Årets Innovasjon i norsk dagligvare 2019. Det var ikke tvil om at den sukkerfrie brusen vår også skulle få det navnet, sier Trine Lerum Hjellhaug.

Les også:  A-krimsenteret i Nordland advarer om «førjulsrushet»

Hun gir æren til de ansatte og familien som tør å gå nye veier for å skape bærekraft og sikre arbeidsplasser i hjembygda.

– Vi fremstår kanskje som litt trauste sogninger, men sannheten er at innovasjonskraften og markedsinnsatsen hos oss overgår det meste i norsk matproduksjon. Lerum Fabrikker er en stor og viktig arbeidsplass som tar ansvar for samfunnet rundt oss gjennom fokus på folkehelse og trygghet. Det er vi stolte av, sier Trine Lerum Hjellhaug.

Gently sparkling Zeroh! kommer i fire ulike smaker i denne omgang. Peach and lemon, Strawberry and Passion fruit, Orange and Mango og Apple and Llime. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.