I påsken i fjor kom det et nyord inn i språket; ladekø. Elbilister på sterkt trafikkerte ladeplasser måtte stå lenge og vente for å fylle opp batteriet.
– Det er ingen grunn til å tro at det blir bedre denne påsken, snarere tvert imot, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
Siden påsken i fjor har det kommet over 70 000 nye elbiler på veiene. Men lademulighetene har bare blitt litt bedre. Noen hundre hurtigladere har blitt bygd de siste 12 månedene.
– Før planla man kjøreturen for å unngå kø på veien. Med elbil må man også planlegge for å unngå kø på ladestasjonen, sier Ryste.
Vi kan alle hjelpe til med at dette går så smidig som mulig. Start alltid turen hjemmefra med fullt batteri. Må du lade underveis kan det lønne seg å kjøre på andre tidspunkter enn alle andre. Da slipper du kø både på veien og ladestasjonen.
– Når du lader og det er mange andre som skal det samme, er det viktig å ikke la bilen stå til lading unødig lenge. Det er viktig å ta hensyn til hverandre på ladestasjonen, oppfordrer Ryste.
Elbilsalget i Norge øker kraftig år for år. Folk gjør som politikerne ønsker, nemlig å gå over fra bensin og diesel til strøm. Nå må de samme politikerne sørge for at det blir trygt og forutsigbart å bruke elbil.
– Vi kan ikke ha en situasjon der folk opplever ladekø ofte. Da vil ikke folk bruke elbil, mener Camilla Ryste. – Det er helt avgjørende at folk får lade raskt og lettvint underveis. Da må vi ha nok ladere og de må fungere, fortsetter hun.
I en fersk rapport viser NAF at behovet for hurtiglading er stort. Bare i år må det bygges ut 1400 ladepunkter rundt om i landet. I løpet av de neste seks til syv årene må 5000 ladepunkter være bygd og klare for over en million elbiler. I tillegg til alle disse ladepunktene må laderne bli kraftigere. Nye elbiler har store batteripakker, og da må hurtigladeren gi mer strøm enn i dag så ladingen ikke tar for lang tid.
– Om få år krever folk at de skal slippe å stå i kø ved ladestasjonen og ladingen må ikke ta mer tid enn nødvendig. Så det nytter ikke å hvile på laurbærene av elbilsuksessen. Det er bare å brette opp ermene og bygge ladere, avslutter Camilla Ryste.