Bare i løpet av årets seks første måneder har salget av alkoholfritt øl økt med hele 9,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Alkoholfrie drikkevarer er et av de viktigste vekstområdene våre i årene som kommer. I Norge ligger vi allerede langt foran andre europeiske land når det gjelder satsingen på øl uten alkohol, sier merkevaresjef for Munkholm i Ringnes, Pål Strutz.
Munkholm er fremdeles bestselgeren i kategorien øl uten alkohol, og står alene for nesten 50 prosent av markedet. Ifølge ferske tall fra bryggeriet økte ikke bare salget i volum i første halvdel av 2018 – også i verdi økte salget med hele 15,7 prosent.
Alkoholfritt øl rett fra kjøleskapet
– Vi kommer til å fortsette å jobbe hardt for å øke markedsandelen til godt øl uten alkohol. I år har vi blant annet lansert praktiske 0,33 litersbokser samt rullet ut dedikerte kjøleskap over hele landet slik at man kan kjøpe iskald Munkholm rett fra butikk, sier Strutz.
Munkholm har allerede vært på markedet i nesten 30 år. I år har Ringnes også utviklet en rekke nye alkoholfrie ølvarianter. Munkholm fås nå både som Bayer, Weiss og Fatøl, i tillegg til Munkholm Original.
De siste fem årene har salget av alkoholfritt øl økt med mer enn 20 prosent i Norge. Den voldsomme veksten er en del av en internasjonal trend som Norge leder an. I hele Vest-Europa var salget av øl uten alkohol hele 15 prosent større i 2017 enn i 2016.
Sunnhet og holdningsendringer
Mens øl uten alkohol tradisjonelt har vært sett på som et alternativ for de som velger å avstå fra alkohol, opplever Ringnes at stadig flere får øynene opp for kategorien av andre grunner.
– Vi er vitne til en holdningsendring blant mange forbrukere. Flere og flere velger øl uten alkohol som tørsteslukker, og også som et naturlig valg når man har lyst på smaken av øl i situasjoner der alkohol ikke kan nytes, sier Strutz.
Mange yngre forbrukere er også opptatt av helse, og vet at øl uten alkohol både er svært kalorifattig og inneholder mindre sukker enn mange andre alkoholfrie alternativer.
I dag utgjør øl uten alkohol 2 prosent av Ringnes’ totale ølsalg. Bryggeriet har som mål å doble denne andelen innen 2022.