Konkursboom i Nord-Norge: Bodøværing og Google-topp lanserer krafttak

google

Nye tall viser en kraftig økning i antall konkurser blant norske bedrifter, hvor størst prosentvis økning er i Nord-Norge. Nå snur Google seg rundt for å hjelpe næringslivet gjennom uroen sammen med SMB Norge, Kraft Nord, PWC Nordland, Bodø Næringsforum, NLL, BRUS og NHO Nordland.

Historisk høy inflasjon og mye usikkerhet rammer særlig de små og mellomstore bedriftene. I 2022 gikk over 3.700 norske bedrifter konkurs, ifølge SSB. Tall fra årets første kvartal viser også en kraftig økning i antall konkurser, hvor den største prosentvise økningen er i Nordland med hele 69 prosent flere konkurser enn i fjor.

– Det er et akutt behov for å hjelpe de små og mellomstore bedriftene. De utgjør 9 prosent av det norske næringslivet, og vi er nødt til å motvirke at arbeidsplasser går tapt, sier Tine Austvoll Jensen, norgessjef i Google.

Les også:  Søker utbygger til Nordstrandveien i Bodø

Etter å ha fulgt tett med på utviklingen i norsk næringsliv, snudde hun seg rundt og etablerte kontakt med potensielle partnere. Det har resultert i et nytt, kostnadsfritt program for små- og mellomstor bedrifter med fokus på å styrke robustheten og skape vekst i en utfordrende tid. Nå stiller Kraft Nord som vertskap når Google vender snuten mot Nord-Norge for å snu den dystre statistikken i Jensens egne hjemtrakter.

– Små og mellomstore bedrifter er en helt nødvendig motor i norsk næringsliv. Sammen med lokale samarbeidspartnere og SMB Norge ønsker Google å bidra til at nordnorsk næringsliv kommer seg over den verste kneika, slik at de kan fortsette inn i fremtiden med fornyet styrke, forteller Jensen.

Skal styrke næringslivet i nord
Etter en vel gjennomført første runde med over 100 bedrifter på Østlandet, går startskuddet for Google og SMB Norge sitt nye initiativ i Bodø fredag 12. mai. Der vil lokale bedrifter delta på et oppstartsarrangement hvor dagen avrundes med programmets først workshop. Bedriftene vil i første runde få tilgang på kompetanse og verktøy for å gjøre bedriftene sine mer robust. I ukene etter lanseringen vil SMBene delta i digitale workshops.

Les også:  Nå blir kassene på KIWI i Bodø sukkerfrie

– Programmet springer ut som et svar på de nedslående tendensene vi ser i norsk næringsliv nå, som blant annet SMB Norge har ropt varsko om i hele 2022. Vi skal med dette initiativet møte bedriftene på deres premisser og bistå i å løse behovene de har, forteller Jensen.

Det var i fjor Google lanserte Veksthus i Norge – et initiativ der Google setter inn intensive ressurser for å bidra til konkrete utfordringer i det norske samfunnet. Fjorårets initiativ fokuserte på å øke andelen kvinnelige gründere i Norge, og hadde ved utgangen av 2022 hjulpet 100 norske kvinner på veien. Dette er det andre, store initiativet selskapet tar. Gjennom digitale kurs, workshops og konferanser er formålet med Google Veksthus å stimulere til vekst, sysselsetting og kompetanseheving i norsk næringsliv.

Les også:  Standup-komiker Hans Morten Hansen kommer til Bodø

– Norske SMB-er er uten tvil tøffe og tilpasningsdyktige, men de står i en utfordrende og uoversiktlig situasjon om dagen hvor det kan være vanskelig å navigere og ta beslutninger. Vi håper at denne innsatsen vil hjelpe det nordnorske næringslivet med å komme styrket ut av krisen, konstaterer Jensen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.