– Kommuner kan spare millioner i året med digitale besøksmottak

service mottak

– Den gjennomsnittlige norske kommunen kan fort spare 1 million i året bare på å digitalisere og effektivisere besøksmottaket på kommunehuset, uttaler adm.dir. Tor-Arne Lie Jensen i Procon Digital. 

Mange kommuner har satt en prislapp på hva det koster å få besøk på kommunehuset, og det manuelle arbeidet som kommunen må utføre for å hjelpe hver eneste besøkende, enten det er en forhåndsavtale eller dropin. Og det er ikke småpenger vi snakker om. 

Ved 50 besøk på kommunehuset pr. dag er den månedlige kostnaden beregnet til hele kr 170.000 pr. mnd., eller omlag kr 1,9 millioner i året.

Jensen, som også har 15 års erfaring som kommunestyrepolitiker og som kontrollutvalgsleder i 8 år, etablerte Procon Digital i 1990, og selskapet har utviklet mange digitale selvbetjeningsløsninger sammen med norske kommuner siden 1999.

Les også:  Årets Rosa sløyfe rives ut av Coop-butikkene

En av løsningene selskapet har utviklet sammen med norske kommuner, er Procon Digital KommuneVert som effektivt tar i mot alle besøkende til kommunen i det de kommer inn døren, uansett om de har forhåndsavtalt møte, eller ikke. Procon Digital KommuneVert har mye interessant innhold og muligheter som tilpasses det enkelte behov og kommunehus, der man også kan booke møte direkte i saksbehandlers kalender.

– Slik kan vi skape helt selvbetjente kommunale resepsjoner, om det er det kommunen ønsker. Og da er det mye penger å spare på å la den kunstige intelligensen ta seg av rutineoppgavene, slik at vi kan frigjøre den menneskelige gunstige intelligens til andre oppgaver og utfordringer, sier Jensen.

Les også:  Årets Rosa sløyfe rives ut av Coop-butikkene

Sektorsjef for kommunal sektor i Procon Digital, Sten Tore Svennes, har selv mangeårig erfaring som bl.a. kommunaldirektør i flere kommuner, og bistår nå kommuner over hele landet i deres effektivisering gjennom bruk av digitale selvbetjeningsløsninger fra Procon Digital.

– Vi har en unik kommunal kompetanse og en unik egenutviklet teknologi i Procon Digital der vi bidrar til en effektivisering i kommunesektoren som gir økonomisk resultat rett på bunnlinjen i kommunen. I tillegg er både ansatte og innbyggere svært godt fornøyd med våre løsninger, og det er jo også spesielt viktig å spare penger gjennom effektivisering i disse tider med store krav til effektivisering i kommunene, uttaler Svennes.

Les også:  Årets Rosa sløyfe rives ut av Coop-butikkene

Nærmere 100 norske og svenske kommuner bruker løsninger fra Procon Digital, og mange tusen mennesker bruker daglig selskapets løsninger.

– Vi har i flere år mottatt stor fokus på våre digitale løsninger til flere bransjer, og der kommunesektoren utmerker seg spesielt i år. Våre løsninger gir jo nettopp en solid økonomisk effekt for de kommunene som benytter de, sier adm.dir. Tor-Arne Lie Jensen i Procon Digital, og bekrefter samtidig at selskapet i forrige uke mottok hele 5 nye kommuneavtaler der målet er økt effektivitet.

Selskapet holder i disse dager også på å overlevere en digital besøksløsning til Statens vegvesen til mange av deres kontorer over hele landet.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.