KNA slår alarm etter Høyres løfte om dyrere drivstoff

bil ratt speedometer

KNAs generalsekretær reagerer kraftig på Høyre-nestleder Tina Brus utspill om høyere drivstoffavgifter, og mener grensen for lengst er nådd. Han mener bilistene bidrar mer enn andre grupper og ber politikerne heller stoppe veksten i avgiftene.

Regjeringen har lagt opp til en moderat avgiftsøkning med mindre justeringer i sitt forslag til statsbudsjett. Regjeringen har økt CO2-avgiften på drivstoff, men kompenserer for dette med lavere trafikkforsikringsavgift på fossilbilene.

Høyres Tina Bru på sin side varslet at Høyre vil øke drivstoffavgiftene ytterligere. KNA kritiserer Brus utspill, og mener bilister i alt for høy grad fått føle på lommeboken de siste årene med kraftige økninger i avgiftene på fossilbiler.

KNAs generalsekretær, Børre Skiaker er uenig med de som vil øke avgiftene ytterligere på fossilbiler. Han mener tvert imot smertegrensen er nådd for hvor høye avgifter eiere av fossilbiler kan stilles overfor.

Les også:  Simen fra Bodø vil bedre transporten i Nord-Norge

– Det har blitt etablert en fortelling om at fossilbilene ikke betaler nok i avgifter og det har nærmest blitt en rituell tradisjon å øke avgiftene enda et hakk hvert år. Dette er en absurd forestilling når vi vet at en relativt vanlig familiebil som Toyota Rav 4 blir belastet med opp til 200.000 i kjøpsavgift mens den elektriske folkefavoritten Tesla Model Y har en kjøpsavgift på 18.000 kroner så burde dette tale for seg. Bilistene bidrar betydelig mer enn andre grupper og bør nå heller skjermes, sier Skiaker.

KNA-sjefen viser til en rapport fra Transportøkonomisk Institutt fra 2021 som viser at norske bilister den gang betalte 12.000 kroner per tonn CO2, noe som er betydelig mer enn andre grupper og 40 ganger høyere enn kvoteprisen i EU.

Les også:  Arbeiderpartiet og SV vil redde kysten i Nordland

– Elbilsalget går så det suser, og vi overoppfyller EUs mål om gjennomsnittlig utslipp fra nybilparken, sier Skiaker.

Tallene generalsekretæren viser til er EUs måltall som er 95 CO2 gram per kilometer. Norge har så langt i år gjennomsnittlig utslipp fra nybilsalget i frem til september 2024 på 11,2 CO2g/km ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken – OFV. Altså nesten 10 ganger lavere enn EUs mål.

Elbilandelen er ulikt fordelt avhengig av hvor folk bor og hvor mye de tjener. KNA mener politikerne må ha sosial og geografisk utjevning i bakhodet når de utformer avgiftene.

– I Oslo er over 38 prosent av bilparken helelektrisk, mens i distriktene er det helt annerledes. I Finnmark og Innlandet er elbilandelen henholdsvis 12,4 og 6,8 prosent, sier Skiaker.

Les også:  Vil at Newton-rommene i Nordland skal videreføres

En ytterligere avgiftsøkning vil dermed særlig treffe de med størst avstander, dårligst råd og færrest alternativer.

Norge har suverent størst andel elbilsalg i verden, og så langt i år har 9 av 10 nyregistrerte personbiler vært helelektriske, og i september var 96,4 prosent av nybilsalget nullutslipp. KNA mener det er helt greit at det selges noen fossilbiler også etter nyttår.

– Det har aldri vært snakk om å forby fossilbiler i 2025, men et mål om 100% nullutslipp. At noen prosenter av nybilsalget fremover er fossilt, er uproblematisk for miljø og klima. Tvert imot er det bra blant annet av beredskapshensyn at vi har biler med forskjellige drivlinjer i fremtiden, avslutter Skiaker. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.