Kindred Group inngår sponsorsamarbeid med sjakklubb

sjakk

Kindred Group har signert en avtale med Offerspill Sjakklubb (OSK) om å være klubbens hovedsponsor de to neste årene.

Avtalen er en av de største i norsk sjakk noensinne, og sponsorbidraget – fire millioner kroner, fordelt på to år – øremerkes støtteordninger for Offerspills talenter og elitespillere, samt prosjekter for de mer enn 400.000 nordmenn som kun spiller sjakk på nett.

– Vi er stolte over å inngå denne avtalen med en synlig, norsk idrettsaktør, som har det som skal til for å løfte norske sjakk til ett nytt nivå. Offerspill har en sterk plan for å utvikle norsk sjakk, og Kindred er glad for å kunne bidra med finansieringen av disse planene. Vi har i snart 20 år kjempet for å få lov til å støtte norsk idrett og frivillighet gjennom en lisensordning for pengespill, sier Kindreds Head of Public Affairs, Peter Alling.

Kindred Group er en av verdens ledende nettbaserte spilloperatører, med 11 internasjonale spillvaremerker, og kunder over heler Europa, USA og Australia.

Les også:  Slik ser du NHL-sluttspillet på Viaplay og V sport

– Offerspill tenker fremtidsrettet. Klubben vil – akkurat som Kindred Group har forandret spillbransjen online – bidra til å endre sjakken. Offerspill har spenstige planer, blant annet gjennom å tiltrekke seg flere spillere online. Vi ønsker å gi Offerspill nødvendig starthjelp for å profesjonalisere sin struktur og igangsette prosjekter som kommer unge, norske sjakkspillere til gode, sier Peter Alling.

Offerspill ble stiftet på forsommeren i 2019, med et ønske om å videreutvikle sjakk i Norge, både på topp- og breddenivå. Initiativtager Magnus Carlsen ønsket at klubben skulle være en tydelig, støttende stemme i fjorårets debatt om Norges sjakkforbunds femårige samarbeidsavtale med Kindred Group. Som kjent sa et klart flertall på kongressen 7. juli nei til denne avtalen.

– Offerspill, og de som da meldte seg inn i klubben, tok et tydelig standpunkt i denne debatten. I motsetning til alle de som er medlemmer av Norges Idrettsforbund, så får ikke sjakkforbundet en eneste krone fra Norsk Tipping, foruten enkeltklubber som tilføres begrensede midler fra Grasrotandelen. Sponsortilgangen er mager.Vi mener fortsatt at avtalen med sjakkforbundet ville ha vært viktig for å ta ut mye mer av potensialet for norsk sjakk, samtidig som vi prinsipielt støtter en lisensordning for pengespill, som regulerer alle online-aktører og norske spillere innenfor samme lovverk, sier påtroppende daglig leder Jon Kristian Haarr i Offerspill.

Les også:  Åpner for at det kan bli tillatt med flere tilskuere på fotballkamper

– Vi er veldig stolte i dag. Våre medlemmer vil nå få tilbud og muligheter ingen andre norske sjakklubber har. Vi deltar gjerne i pengespilldebatten på eget initiativ, eller hvis noen spør oss, men hovedformålet med denne avtalen er utelukkende å styrke rammebetingelsene for klubben og unge norske sjakkspillere. For å sikre Norges fremtid som sjakknasjon er det avgjørende også å hjelpe nettspillerne med å ta steget videre inn i mer organiserte sjakkaktiviteter, sier Jon Kristian Haarr.

Les også:  Glimt reddet seier over Strømsgodset på Aspmyra

Både Kindred Group og Offerspill understreker at lovligheten av et slikt samarbeid er blitt grundig utredet juridisk, både før og under debatten om Norges sjakkforbunds avtale i fjor sommer, og på ny i forkant av inngåelse av denne avtalen. Likevel er begge parter forberedt på ny debatt.

– Vi har respekt for at avtalen kan møtes med motstand utenfra. Men Offerspill er i sin fulle rett til å inngå sponsoravtaler med hvem de vil, så lenge det ikke strider mot sjakkens eller Norges lovverk. Vi har en felles tro på at en lisensmodell, som regulerer alle aktører og spillere under ett, er bra for for både samfunnet og for problemspillerne. Dermed vil en slik finansieringsmulighet fra en stor internasjonal aktør som oss være bra for norsk sjakk, og på sikt gi store muligheter for norsk idrett, sier Peter Alling.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Bodøposten.no består av 8 skribenter. Redaksjonen publiserer nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.